<!doctype html public "-//w3c//dtd html 4.0 transitional//en">
<html>
Dear Max,
<p>Nathan is probably suffering from some of the same delusions you and
I suffered from in the early to mid seventies.&nbsp; Carl is being academic,
I hope.
<p>As far as investing private pension money, look where it got Hoffa Sr.,
Tony Boyle and others.&nbsp; Get my drift.
<br>Sincerely,
<br>Tom L.
<p>Max Sawicky wrote:
<blockquote TYPE=CITE>> . . .
<br>> No.&nbsp; Social security in its present form has the lowest administrative
<br>> costs in every objective study.&nbsp; The argument for change is
that even with
<br>> higher administrative costs, higher returns from investments in equities
<br>> will more than make up for the higher administrative costs.
<p>Right.
<br><b>About 1% according to the SSA website.</b>
<br>>&nbsp; The latter
<br>> argument is challenged in a number of other studies that point out
that
<br>> privatization will lead to higher borrowing costs by the government
(since
<br>> demand for Treasury bonds will drop if social security funds go to
Wall
<br>> Street rather than Fed bonds) and to a variety of other costs of
<br>> privatization.
<p>Highly unlikely, since even the connection between
<br>overall Federal borrowing and interest rates is
<br>problematic.
<p>The bigger cost items associated with individual
<br>accounts are the annual management/administrative
<br>fees, the conversion cost of annuitization, and the
<br>tax increases needed to finance transition.
<br>A low estimate for management fees is .5% of assets
<br>(every year, just like a wealth tax!).&nbsp; But if these
<br>are instead more like 1.5 (highly plausible) or 2.5
<br>there is a huge implied bite out of the retirement
<br>nest egg.&nbsp; For tens of millions of low wage workers
<br>working for businesses who do their payroll
<br>with adding machines and paper records, rather than
<br>computers, these fees will be higher, both in
<br>absolute terms and as a share of assets.
<br><b>Yes Sir, Mr. Max!</b></blockquote>

<blockquote TYPE=CITE>&nbsp;
<br>Similarly, annuitization, which means
<br>converting a lump sum at retirement time into a
<br>stream of annual benefit payments, has been shown
<br>to take a big chunk out of benefits -- 20 to 30% --
<br>as well.&nbsp; The tax increases are needed because
<br>one is moving from a pay-as-you-go system to a
<br>funded one, wholly or partially.&nbsp; Somebody's got
<br>to pay the extra.&nbsp; In this context, use of the
<br>current budget surpluses to finance transition
<br>(as in the Feldstein plan) should be understood
<br>as a tax increase, even if tax law is not changed.
<br>If not for the diversion of the surplus, Federal
<br>debt would be paid down and annual interest costs
<br>in the budget reduced, so there is a real cost to
<br>using the surplus; people tend to think of it as
<br>a free ride.
<br><b>Hot damn!</b>
<br>Note these are all more-or-less
<br>explicit costs, relative to the increased risk
<br>implied by privatization.&nbsp; Ergo, uneven distribution
<br>of the further costs of bad luck.
<br><b>WOW!!!</b>
<br>> . . .
<br>> -I should add that according to some recent Peter Hart polls, it's
the
<br>> -security of an account with their name on it, rather than higher
returns,
<br>> -that gets people interested in privatization. So private accounts
might
<br>> -actually go down more easily than the kind of "partial privatization"
<br>> -schemes you're talking about.
<p>Quite right, until people understand the extra costs,
<br>as noted above.
<br><b>Can I caddy for you ,Max?</b>
<br>> . . .
<br>> Partial privatization where the funds go to specified mutual funds
would
<br>> keep the name on the account aspect of privatization, but would avoid
the
<br>> administrative costs of collecting FICA taxes each month from employers
<br>> and dispersing it to 180 million different investment plans and options.
<p>The mutual funds would still have to charge management costs,
<br>as noted above.&nbsp; Incidentally, the NFIB is screaming bloody
<br>murder about the possibility of small biz being obliged
<br>to make the deposits to these accounts.&nbsp; They want it
<br>in the form of IRA's only.
<br><b>Whatever you say,boss</b>.
<br>> . . .
<br>> In reality, the Right is not most alarmed by the theoretical bankruptcy
of
<br>> social security fifty years from now, but is most alarmed at projected
<br>> massive surpluses when, on paper, the federal government will have
<br>> trillions of assets in the Social Security trust fund.&nbsp; It is
a massive
<br>> bulge that looks alarmingly like the government takeover of the national
<br>> capital marketplace.
<p>I'd say if the assets are government bonds, the right
<br>wouldn't care at all.&nbsp; They would care if surpluses
<br>were used to expand the public sector or hold private
<br>sector assets.&nbsp; that's one reason we got a PAYGO system
<br>in the first place.&nbsp; The bonds can't be used for anything
<br>as things stand, except to loan money to the rest of the
<br>Federal govt.
<br><b></b>&nbsp;</blockquote>

<blockquote TYPE=CITE><b>&nbsp;Bingo,Max.&nbsp; Thought you didn't believe
in macro tools?</b>
<br>I'm skeptical about the use of government ownership
<br>of financial assets for social reform, for a number
<br>of reasons.&nbsp; As jks noted, if trade unions are timid
<br>about this, what should we expect from a broader
<br>constituency?
<br><b>Corporatism, Max.&nbsp; The government being run for the benefit
of the corporations.</b>
<br>MBS</blockquote>
<b>Your email pal,</b>
<br><i>Tom L.</i></html>