<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { margin-top: 0 ; margin-bottom: 0 }
 --></style><title>Re: A More Sensible View than Allan
Meltzer's</title></head><body>
<div><font face="Arial" size="+2" color="#000000"><b>Personal View: A
shortsighted vision for IMF reform</b></font></div>
<div><font face="Arial" size="+2" color="#000000"><b><br>
</b></font><font face="Arial" size="-3" color="#000000">There can be
less crisis lending only if there is more crisis prevention, argue
Barry Eichengreen and Richard Portes - 9 Mar 2000 11:24GMT<br>
</font><font face="Arial" color="#000000"><br>
The commission established by the US Congress on reform of the
international financial institutions is infused with wishful
thinking. Its report longs for simpler times, when investors and
countries were left to their own devices.<br>
The proposed contraction of the International Monetary Fund has
radical implications. The Fund would be compelled to follow Walter
Bagehot's rule for lending in the last resort: lend only to solvent
countries against good collateral and at penalty rates. With fewer
IMF rescue loans to create moral hazard, the report argues, investors
would lend more responsibly.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
This is unrealistic. The proposals assume the IMF can differentiate
between solvent and insolvent countries. But what is an insolvent
country? One whose government refuses to balance its budget and
service its debt? Or is this a solvent country whose government is
simply short of political will and public support? The lack of
clarity threatens to paralyse IMF programmes.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
The report says IMF loans should be secured by a clear priority claim
on borrowers' assets. If it can identify &quot;good collateral&quot;,
the IMF will know a solvent country when it sees one, and it need not
assess macroeconomic policies. Treasury bonds and other assets may be
good collateral at the current exchange rate, but much less good in
the event of a devaluation. To pretend that the IMF can disregard
such contingencies when lending seems naive.<br>
The report also suggests the IMF should be allowed to lend without
limit but mainly to countries that do not actually need the funds.
This idea is manifestly dangerous as it would starve funds from the
countries most in need. Also, there would be irresistible pressures
to violate the rules. The framework would not be credible and would
thus fail to eliminate moral hazard.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
The report invokes history to support its analysis. But its idea that
there was once a simpler era - in which investors and governments
were left to sort out their problems - is historically incorrect.
Before the establishment of the IMF, creditor governments aided
investors with diplomatic assistance, if not gunboats. When systemic
stability was threatened, governments organised a response, as in the
Baring Crisis of 1890.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
It is not just because innocent bystanders and systemic stability may
be jeopardised that we cannot leave international debt problems to
the markets. Without supporting institutions, debt restructuring
negotiations become too protracted and painful. Between 1871 and
1925, debt restructuring took an average of six years to complete -
during which time investors received no income, and borrowing
countries faced a continued decline in development.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
The same was true during the Latin American debt crisis of the 1980s.
Very little restructuring took place between the outbreak of the
crisis in 1982 and the end of the decade, when IMF lending into
arrears and the Brady Plan brought creditors back to the negotiating
table.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
Leaving the global financial system at the mercy of the markets will
be even more hazardous in the future. Electronic trading will allow
investors to react, and overreact, even faster than before.
Investors' leverage is likely to increase still further, magnifying
threats to systemic stability and encouraging the spread of crises.
Bond holdings will be even more dispersed, making it harder to get
investors to act collectively. Saying the markets should be left to
clean up after crises ignores these dangers.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
Limiting IMF bail-outs and the resulting moral hazard would require
better modes of crisis resolution. Several options are being
discussed. For a start, bond contracts should contain
collective-action clauses, allowing a qualified majority of
bondholders to accept restructuring terms. Another viable option is
to create standing committees of bondholders, to allow creditors to
speak with a single voice.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
Finally, if the IMF is to be less of a fireman, it must become more
of a policeman. If we want to avoid throwing money at floundering
debtor countries, we need to do a better job of preventing crises in
the first place. The IMF must play a continued role in the
surveillance of its member countries, focusing on their financial
policies.<br>
On these issues, the Meltzer report is self-contradictory. Not only
is there resistance to expanded IMF oversight but there are also loud
complaints about the intrusiveness of its existing surveillance
scheme. This poses a serious problem. There can be less crisis
lending only if there is more crisis prevention.</font></div>
<div><font face="Arial" color="#000000"><br>
The report does not propose any meaningful institutional changes such
as collective-action clauses. It relies on blind faith that the
changes will somehow come about if left to the participants. Because
it ignores the need for fundamental reform beyond the IMF and World
Bank themselves, the report fails to provide a new vision of an
international financial architecture.</font></div>
</body>
</html>