<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=2>There are some important strategic and political fault lines that have been <BR>laid bare by this debate, and I only wish that Justin would be more <BR>forthright in taking them up. Rather than taking up the specific issues I <BR>raise, we seem to always come back to the claim that I am misrepresenting the <BR>positions of Labor Notes/Solidarity.
<BR>
<BR>That is an interesting claim, in light of what I said, and how Justin <BR>represented it, in the last two posts in this thread. I wrote, in a one line <BR>parenthetical reference to Saturn, that:
<BR>
<BR>&lt;&lt; [I do think, however, that it is an error to completely dismiss, as Labor <BR>Notes did, efforts such as Saturn.] &gt;&gt; 
<BR>
<BR>This is how Justin translates my cryptic comment that the Saturn experience <BR>might just be a little bit more contradictory than allowed by the flat <BR>dismissal of _Labor Notes_:
<BR>
<BR>&lt;&lt; He cites as his example of democratic worker-management relationships the 
<BR>Team Concept as practiced at Saturn. He is sorry that LN &amp; Soli have fought 
<BR>this. I am glad that we have a concrete eaxmple on the table, and one I know 
<BR>something about. Saturn is (or was--they've trurned to the usual GM Master 
<BR>Contract, I think) a real archetype of everything that is wrong with 
<BR>labor-management cooperation, with a "coperation" scheme imposed on a fairly 
<BR>unresponsible subordinate union by the management, with the union basically 
<BR>directing the workers to figure out how to speed up and rationalize their 
<BR>own work. &gt;&gt;
<BR>
<BR>Now I don't think that Justin sets out to misrepresent in some deliberate way <BR>what I wrote, that he is seeking, in a conscious way, to attribute to me a <BR>position -- that Saturn was a paradigm of democratic worker-management <BR>relations -- that he knows I did not make. Rather, I think that his frame of <BR>reference, and the _Labor Notes_ frame of reference, for understanding these <BR>questions is so flat, so bifurcated and polarized, and so lacking in <BR>appreciation for the contradictions and contestations of this terrain, such <BR>that it can only conceive of two options -- total support or total opposition <BR>to Saturn. Thus, to suggest that something might be learned from the Saturn <BR>experience, that one might look at the vision of its founders -- a group <BR>which included social democratic, trade unionist UAW intellectuals like the <BR>Bluestones -- and examine the way in which they attempted to implement it, <BR>that one might look at both its succes!
!
ses and its failures, its strengths and <BR>its flaws, is to become -- within this framework -- an unquestioning <BR>cheerleader for it.
<BR>
<BR>This is the type of framework one finds continually in the _Labor Notes_ text <BR>on the question, _Working Smart._ It is what one finds in _Against the <BR>Current_, with its denunciations of attempts to think through a "new <BR>unionism" which takes up questions of the quality of education.
<BR>
<BR>As for concrete examples on the table which he wants so badly, I have <BR>provided quite a few from education, and Justin has chosen to ignore every <BR>one -- (a) establishing committees with a majority of teachers the authority <BR>to make personnel decisions, such as hiring, transfer in, tenure, etc.; (b) <BR>establishing systems of peer evaluation, peer review and peer intervention as <BR>opposed to traditional supervisory relationships; (c) teacher controlled, <BR>school based professional development focusing on the acquisition and honing <BR>of teaching skills; (d) apprenticeship and mentoring relationships for novice <BR>teachers to learn the skills of the teaching draft; (e) capacity of teachers <BR>to establish school specific class schedules rather than being forced to fit <BR>into a factory model with invariable, identical classes of invariable, <BR>identical length, and a school run by bells; (f) teacher control of <BR>curriculum design and implementation. _La!
!
bor Notes_/Solidarity activists in <BR>teacher unions and education oppose them all, portraying them as teachers <BR>taking on management functions -- an act of class betrayal to be avoided at <BR>all costs. 
<BR>
<BR>And speaking of particulars, it would also be interesting to know if Justin <BR>agrees with the line taken by _Labor Notes_/Solidarity activists in teacher <BR>unions and education that there are no common interests between management <BR>and labor in public education, that labor has no responsibility to defend <BR>public education against privatization, or to work to ensure the quality of <BR>the education provided to poor and working class communities. He might even <BR>offer an opinion if he agrees with the book just published by one of the <BR>major education commentators to appear in _Against the Current_, Harry <BR>Brighouse, which argues for vouchers and a free market in education, rather <BR>than a public education system?
<BR>
<BR>Justin wrote: &nbsp;&nbsp;
<BR><BLOCKQUOTE TYPE=CITE style="BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px">He cites as his example of democratic worker-management relationships the 
<BR>Team Concept as practiced at Saturn. He is sorry that LN &amp; Soli have fought 
<BR>this. I am glad that we have a concrete eaxmple on the table, and one I <BR>know 
<BR>something about. Saturn is (or was--they've trurned to the usual GM Master 
<BR>Contract, I think) a real archetype of everything that is wrong with 
<BR>labor-management cooperation, with a "coperation" scheme imposed on a <BR>fairly 
<BR>unresponsible subordinate union by the management, with the union basically 
<BR>directing the workers to figure out how to speed up and rationalize their 
<BR>own work.
<BR>
<BR></BLOCKQUOTE>
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Leo Casey
<BR>United Federation of Teachers
<BR>260 Park Avenue South
<BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869)
<BR>
<BR>Power concedes nothing without a demand.
<BR>It never has, and it never will.
<BR>If there is no struggle, there is no progress.
<BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men who <BR>want crops without plowing the ground. They want rain without thunder and <BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its waters.
<BR><P ALIGN=CENTER>-- Frederick Douglass --
<BR>
<BR></P></FONT></HTML>