<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=2>Back from Jamaica and family reunion, digging out the car from under 16 <BR>inches of snow. 
<BR>
<BR>&lt;&lt; Hmmm. Right now on the west coast of Canada there is a big recruitment
<BR>drive for elem/high school teachers to work in New York City and Las Vegas, <BR>offering 40-60K per annum, signing bonus and time to study for a Masters <BR>degree. Is there really a teacher shortage in these districts or are state <BR>bureaucrats looking for scabs? What's going on? Leo?
<BR>
<BR>Sam Pawlett &gt;&gt;
<BR>
<BR>The shortage is real, and it is nationwide, although it shows up most <BR>dramatically in a differential way. We are also on the upward curve of the <BR>shortage, so it will get worse before it gets better.
<BR>
<BR>The basic problem here is that American teaching has a disproportionate <BR>number of older, early 'baby boomer' types who are approaching retirement. It <BR>also looses a very high percentage of its new recruits -- over 50% during the <BR>first five years of teaching. This is because new teachers are very <BR>ill-prepared by schools of education, and do not have the skills -- or once <BR>they are on the job, the support -- to do a very demanding and difficult job.
<BR>
<BR>The crisis presents itself in a differential way because:
<BR>(1) some subject areas such as Math and Science face competition from <BR>industries with much higher wages and better working conditions,
<BR>(2) suburban school districts offer better wages and working conditions that <BR>urban and poor rural school districts, so they have a competitive advantage <BR>in a diminishing pool.
<BR>(3) the highest drop out rate of new teachers is found in the urban school <BR>districts with the lowest pay and worst conditions.
<BR>
<BR>Thus, the shortage is more keen among, for example, math teachers in inner <BR>city schools, although it is felt generally. The signing bonuses and such are <BR>just school districts trying to maximize their share of that diminishing <BR>pool. NYC's situation is particularly desperate because as many as 13,000 <BR>active teachers could retire this June, given the failure of Giuliani to move <BR>in the contract. That would be an educational disaster. [It takes a minimum <BR>of 2 to 3 years for a teacher to become really competent in the craft, and <BR>with so many of the older teachers leaving, you have many fewer to mentor the <BR>new ones.]
<BR>
<BR>I don't really worry about efforts to hire potential scabs. For one, with a <BR>total active workforce of close to 100,000 in the UFT [not only classroom <BR>teachers, but also guidance counselors, social workers, paraprofessionals &lt;<BR>"teacher assistants"&gt;, secretaries and more] , there is no way you could even <BR>make a dent on a strike that had strong solidarity. And if you don't have <BR>solidarity, scabbing will come from within the ranks. For another, I don't <BR>see how the Board will be able to replace the retiring teachers for <BR>September, much less recruit potential scab replacements. In a smaller school <BR>district, of course, we are talking a very different story.
<BR>
<BR>Leo Casey
<BR>United Federation of Teachers
<BR>260 Park Avenue South
<BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869)
<BR>
<BR>Power concedes nothing without a demand.
<BR>It never has, and it never will.
<BR>If there is no struggle, there is no progress.
<BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men who <BR>want crops without plowing the ground. They want rain without thunder and <BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its waters.
<BR><P ALIGN=CENTER>-- Frederick Douglass --
<BR></P></FONT></HTML>