<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<META content="MSHTML 5.50.4611.1300" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<DIV><SPAN class=630362904-22022001><FONT color=#0000ff>LEO -- PLAIN SCRIPT 
PLEASE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!</FONT></SPAN></DIV>
<BLOCKQUOTE dir=ltr 
style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px">
  <DIV class=OutlookMessageHeader><FONT size=2>-----Original 
  Message-----<BR><B>From:</B> owner-lbo-talk@lists.panix.com 
  [mailto:owner-lbo-talk@lists.panix.com]<B>On Behalf Of</B> 
  LeoCasey@aol.com<BR><B>Sent:</B> Wednesday, February 21, 2001 8:00 
  PM<BR><B>To:</B> lbo-talk@lists.panix.com<BR><B>Subject:</B> Re: privatizing 
  schools<BR><BR></FONT></DIV><FONT face=arial,helvetica><FONT size=2>Doug 
  writes: <BR>
  <BLOCKQUOTE 
  style="PADDING-LEFT: 5px; MARGIN-LEFT: 5px; BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-RIGHT: 0px" 
  TYPE="CITE">[Leo, is there some subtle victory here that's eluding me? 
    "Before, we had <BR>this kneejerk policy that didn't correspond to reality" 
    - a classic!] <BR><BR>Wall Street Journal - February 20, 2000 
    <BR><BR>For-Profit School Managers Discover Teacher Unions Can Be Unlikely 
    Allies <BR></BLOCKQUOTE><BR><BR>No victory, subtle or otherwise. Bottom line: 
  as I read the NEA decision, it <BR>is a "strategic retreat." But I am of the 
  "Tell No Lies, Claim No Easy <BR>Victories" school, so I would call a 
  strategic retreat a strategic retreat. <BR><BR>On general principles, no 
  private for profit entity should have access to <BR>public education, school 
  operation funds. Education is a public good, and <BR>public schools should be 
  accountable to the public; public support for <BR>education should not be 
  diverted, in any way, to private hands. &nbsp;[You have to <BR>purchase 
  textbooks from private for profit companies, but this and similar <BR>matters 
  are really ancillary to the main educational function of schools, and 
  <BR>don't impact on the general principle.] Thus, I would argue that there is 
  no <BR>principled reason why public education could not include charter 
  schools, <BR>provided that they were run by not-for-profit entities and that 
  there were <BR>clear mechanisms of accountability to the public. This is not 
  "kneejerk" <BR>policy, in my book. <BR><BR>But public education advocates, 
  with teacher unions being the most prominent <BR>organized presence in this 
  camp, are not now in a strategic position to <BR>ensure that those principles 
  are a matter of law. The question is how do we <BR>arrive at that point. That 
  is a fairly complicated issue, and I could discuss <BR>it at considerable 
  length. A few points may provide some sense of the lay of <BR>the land. 
  <BR><BR>The 'achilles heel' of public education lies in the failure to provide 
  a <BR>quality education to urban and rural schools serving poor and working 
  class <BR>communities and communities of color. A very significant and 
  predominant <BR>reason for this is the underfunding of such schools, but it is 
  not the total <BR>story. Until this disparity is addressed in a convincing 
  way, the threat of <BR>privatization will not completely disappear. This has 
  to be a priority long <BR>term strategic objective of public education 
  advocates and teacher unions. <BR><BR>At a different level, there is a 
  compelling logic to a strategic approach <BR>that focuses less on trying to 
  establish a Maginot line against any private <BR>management of failing schools 
  where the balance of forces indicate that such <BR>an approach is likely to be 
  unsuccessful, and more on ensuring (1) that the <BR>decision to go that route 
  is one that the parents, teachers and local <BR>community have ultimate 
  control over, (2) that basic union and due process <BR>protections remain in 
  place and (3) that there are clear and strict <BR>evaluation protocols and 
  standards in place regarding the progress of the <BR>school. Since for profits 
  have, in general, a rather poor record of actual <BR>progress on the 
  educational front, and since most are very speculative <BR>ventures which will 
  soon fail of their own weight, the ultimate goal of <BR>keeping them from 
  establishing much of a beachhead in public education could <BR>well be better 
  served by this approach. You can see hints of this strategic <BR>orientation 
  between the lines of the WSJ article. <BR><BR>For profits have a real economic 
  problem in that the real money in public <BR>education is in the suburban 
  school districts, but they are now in no <BR>position to break into those 
  districts, so they are left trying to make a go <BR>of it in the low revenue, 
  high cost urban school districts. They are thus <BR>going to face the same 
  challenges that inner city schools do. And since they <BR>have an 
  extraordinary rate of staff turnover in a field where two of three <BR>years 
  of actual experience is required to become proficient, it is very hard <BR>to 
  see how they could accumulate the type of professional expertise they 
  <BR>would need to have much of an impact. <BR><BR>In this regard, it is also 
  important to distinguish between different for <BR>profits. Edison is by far 
  the most politically savvy of the bunch, and has <BR>made a point of both 
  making it clear that they are prepared to work out <BR>ententes with teacher 
  unions, and of making fairly sophisticated approaches <BR>to communities of 
  color -- they have not only Floyd Flake, former Democratic <BR>congressman and 
  African-American preacher on their staff, but also the former <BR>Milwaukee 
  Superintendent of Schools, Howard Fuller, one-time Marxist-Leninist <BR>and 
  pan-Africanist. They have been the most successful in terms of sheer 
  <BR>number of public schools they now manage, and have seen their stock soar 
  <BR>through the roof, although they are very much like an Amazon.com in that 
  it <BR>is unclear that they will ever make a profit. I think that a straight 
  out war <BR>of maneuver may work with other, lesser for profits, but that a 
  war of <BR>position is required to deal with Edison. <BR><BR>The situation in 
  NYC illustrates the complexity of the problem. Levy, the NYC <BR>Chancellor, 
  agreed to turn 5 failing schools into charter schools run by <BR>Edison 
  largely as part of a deal with Guiliani to keep him from pushing for <BR>his 
  more ambitious voucher plan. The state law, however, requires that 50% 
  <BR>plus 1 of all the parents in a public school vote to convert it to a 
  charter <BR>school, and all sorts of machinations have been going on to try to 
  get that <BR>vote. The most offensive of these is the clause in the contract 
  that would <BR>have the Board pay Edison half a million dollars to sell itself 
  to the <BR>parents in these schools. There is a lot of community resistance, 
  led by <BR>groups like ACORN and progressive politicians in the 
  African-American and <BR>Latino community. The UFT has a good relationship 
  with these groups, and <BR>decided that it was best that they take the lead, 
  and the union support them <BR>around issues like having a fair vote which 
  really reflected their sentiment. <BR>This was a sound approach, in my 
  opinion, and has avoided the usual attempts <BR>to make the union the issue. 
  But in at least two of the five schools, parents <BR>are facing a choice 
  between having the school closed down and allowing it to <BR>continue under 
  Edison management. With this gun at their heads, it is hard to <BR>know how 
  they will go. <BR><BR>Leo Casey <BR>United Federation of Teachers <BR>260 Park 
  Avenue South <BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869) <BR><BR>Power 
  concedes nothing without a demand. <BR>It never has, and it never will. <BR>If 
  there is no struggle, there is no progress. <BR>Those who profess to favor 
  freedom, and yet deprecate agitation are men who <BR>want crops without 
  plowing the ground. They want rain without thunder and <BR>lightning. They 
  want the ocean without the awful roar of its waters. <BR>
  <P align=center>-- Frederick Douglass -- 
<BR><BR></P></BLOCKQUOTE></FONT></FONT></BODY></HTML>