<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=3>Justin writes:
<BR><BLOCKQUOTE TYPE=CITE style="BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px">OK, so how do you account for very widespread racism among white workers? 
<BR>The beliefs are false, since African Americans are not inferior to white 
<BR>people. The holding of these beliefs is caused by systematic social 
<BR>interests, as well as springing from the frustrations of working class 
<BR>life. False, systematically distorted belief is ideology is my book. What 
<BR>do you think, Leo? --jks
<BR></BLOCKQUOTE>
<BR>
<BR>I think that it is a conceptual mistake to take the wide variety of race 
<BR>conscious and race based discourses, and collapse them into some unified 
<BR>field we then call racism. It is this type of reductionism, I am sure you 
<BR>would agree, Justin, which leads to the entirely unjustifiable condemnation 
<BR>of race conscious affirmative action as racist. There is a need to make a 
<BR>number of important distinctions here.
<BR>
<BR>My point was that given a racially divided society, it is entirely 
<BR>reasonable, in terms of instrumental rationality and pure calculation, for 
<BR>workers of different races to recognize that they have interests as white 
<BR>workers, African-American workers, Asian-American workers, Latino/a workers, 
<BR>etc. This necessarily implies discourses of race, but it does not lead 
<BR>inevitably to the type of racist discourses you identify above.
<BR>
<BR>For example, as a white worker, I can recognize that the schools in 
<BR>neighborhoods and communities in my city which have significant numbers of 
<BR>white students, whether they be white working class or more integrated middle 
<BR>class schools with a significant white component, are academically better 
<BR>than schools in neighborhoods or communities which are predominantly 
<BR>populated by students of color. Looking at the prospects for making all 
<BR>schools quality schools regardless of their neighborhood and racial make-up, 
<BR>and the likelihood that will take place in the short run, I may decide, in 
<BR>what is a race conscious way, to send my children to the 'white' schools. I 
<BR>may even end up moving to a more racially segregated neighborhood to achieve 
<BR>that end. Nothing in the set of choices I make requires me to accept a 
<BR>Hernstein and Murray _Bell Curve_ argument about the intellectual inferiority 
<BR>of people of color, or indeed, to have any particular understanding about why 
<BR>the schools divide in such a way, along racial lines. I could even have a 
<BR>very radical analysis of that phenomenon, and still decide that I was going 
<BR>to send my children to the school where they would receive the better quality 
<BR>education, because the act of sending them to a 'non-white' school would harm 
<BR>my children without doing anything to change the schools for the better. I 
<BR>could even be an African-American parent with the capacity to send my child 
<BR>to one of those 'white' schools, and do so, without accepting for a minute 
<BR>that there was something superior about the intelligence of white folks. 
<BR>
<BR>The question of why significant numbers of white people -- not simply white 
<BR>workers, who are no more racist than the white population as a whole -- &nbsp;
<BR>embrace racist discourses of white superiority and the inferiority of people 
<BR>of color has, I think, a rather complicated answer. Although these discourses 
<BR>of racial superiority and inferiority are certainly "false" in the way you 
<BR>describe it above, indeed, although the very categories of race are 
<BR>unscientifically "false" in that sense, I don't think that type of objection 
<BR>takes us very far, or tells us very much of what we need to know. As a 
<BR>category, 'false consciusness' does nothing but make those who wield it feel 
<BR>confident that they possess the truth.
<BR>
<BR>Take the racist stereotype that African-American men have exceptionally large 
<BR>glans. One could, of course, set out to demonstrate its falsity. But it would 
<BR>be absurdly beside the point to be doing random [blind?] studies of the size 
<BR>[flacid? erect?] of glans among different racial types. Surely what we need 
<BR>to figure out is what it is about the intersection of race and sex, and the 
<BR>ways in which racist discourse rests upon the dehumanization and the 
<BR>beastilizing of people of color, that leads to the rise of such stereotypes. 
<BR>And when you consider how the stereotype operates inversely with respect to 
<BR>Asian men, you begin to recognize that there is something pretty complex 
<BR>going on.
<BR>
<BR>At the very best, such racist discourse has a quite remote connection to 
<BR>relations of economic exploitation. I don't accept that there is "systemic 
<BR>social interests" in the way you lay it out above at the root of the racist 
<BR>discourses of sexuality. But when you examine something like the history of 
<BR>lynching in the US, it is clearly a very central part of the phenomenon of 
<BR>racism.
<BR>
<BR>All in all, a pretty difficult nut to crack -- and 'false consciousness' is 
<BR>not the way to get to the kernel. 
<BR>
<BR>Leo Casey
<BR>United Federation of Teachers
<BR>260 Park Avenue South
<BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869)
<BR>
<BR>Power concedes nothing without a demand.
<BR>It never has, and it never will.
<BR>If there is no struggle, there is no progress.
<BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men who 
<BR>want crops without plowing the ground. They want rain without thunder and 
<BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its waters.
<BR><P ALIGN=CENTER>-- Frederick Douglass --
<BR>
<BR>
<BR></FONT><FONT  COLOR="#000000" SIZE=2 FAMILY="SANSSERIF" FACE="Arial" LANG="0">
<BR></P></FONT></HTML>