<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=3>I agree with Kelley that there are social scientists who would consider 
<BR>themselves both Marxist and functionalist, just as there are philosophers who 
<BR>consider themselves advocates of both Marxism and rational choice theory. I 
<BR>find the combinations syncretic, rather than synthetic, but in the normal 
<BR>course of things, I don't think there is much point in arguing about how 
<BR>people choose to identify themselves, politically or intellectually. It does 
<BR>seem to me that the core of the Marxian tradition rests on the idea of the 
<BR>centrality and primacy of class struggle, and there is bound to be some 
<BR>serious problems reconciling functionalism and rational choice theory with 
<BR>that core of Marxism, but I wouldn't want to invest a lot of energy in trying 
<BR>to convince them of the bi-polar nature of their political or intellectual 
<BR>identity. That is not a discussion that will go very far, be very productive 
<BR>or even end on very friendly terms.
<BR>
<BR>What I do think is important, and is worthy of some energy, is pointing out 
<BR>how functionalism generally, and Marxist functionalism specifically, is 
<BR>inadequate social theory. It seems to me that the general critique of 
<BR>Parsonian structural functionalism offered in the sociology debates of the 
<BR>1960s, that it provides a description of the social system as an unified and 
<BR>integrated organism in harmony, if not complete stasis, and thus is unable to 
<BR>account for conflict and change, is fundamentally correct. The problem in 
<BR>those debates was that the opposing side, the 'conflict' theorists, could not 
<BR>provide an account of stability and continuity in social systems. It was the 
<BR>inverse of structural functionalism, and simply turned Parsons on his head. 
<BR>Both structural functionalism and conflict theory had something to contribute 
<BR>to an understanding of how social institutions and social systems worked and 
<BR>changed, but as a global theory, both were severely lacking.
<BR>
<BR>Take a classic work of Marxian functionalism, Bowles and Gintis _Schooling in 
<BR>Capitalist America_ [SCA]. This is a text which has been on my mind a lot 
<BR>lately, because of its status as a 'classic' of radical analysis of American 
<BR>education and because of Gintis' subsequent conversion to the cause of school 
<BR>vouchers. Gintis also seems to have won himself the status of bete noire 
<BR>among radical economists, so he is often mentioned on PEN-L and LBO-Talk as 
<BR>some sort of negative reference point.
<BR>
<BR>It seems to me that there is actually an intellectual continuity between the 
<BR>Gintis of SCA and the Gintis of school vouchers. The portrait of education 
<BR>you find in SCA is one of seamless reproduction of capitalist relations of 
<BR>production; schools are designed and work to simply turn out the newest 
<BR>functionaries of the capitalist elite and an obedient, controlled mass of 
<BR>workers. Everything that appeared as a movement for progressive change, for 
<BR>democratization, for emancipatory pedagogy, proved, upon analysis, to be ruse 
<BR>for the more efficient, more thorough integration of schools into capitalism. 
<BR>Movements for "progressive education" were, in the final analysis, nothing 
<BR>more than a mask for corporate control of schools: "the essence of 
<BR>Progressivism in education was the rationalization of the process of 
<BR>reproducing the social classes of modern industrial life." [p. 199.] 
<BR>Amazingly, in a 300+ page book on American education, teacher unions are not 
<BR>even mentioned once. Instead, Bowles and Gintis return, page after page, to a 
<BR>single mantra: class conflict arises at the point of production, and the 
<BR>capitalist state mediates, diverts and blunts that conflict through schools, 
<BR>ensuring that class inequality and the rule of the capitalist class persists. 
<BR>All who work in education, from the classroom teacher to the school 
<BR>principal, from the district administrator to the education school professor, 
<BR>are, wittingly or not, agents of that reproduction of social classes and 
<BR>capitalist relations of production.
<BR>
<BR>Now in the late 1960s and early 1970s, such a functionalist analysis could 
<BR>appear radical because it could be combined with calls for a millenial 
<BR>socialist revolution; the system is beyond reform and repair -- socialist 
<BR>revolution is the only answer. And, of course, this revolutionary vision was 
<BR>without any practical blueprint for actual social change. As this millenial 
<BR>revolutionary politics became increasingly untenable and indefensible, Gintis 
<BR>was left with a functionalist understanding of education as incapable of 
<BR>positive social change, as bereft of any agents of change. It is not such a 
<BR>long leap from that dilemma to the construction of some 'ideal' market 
<BR>[Gintis wants to allow parents to only use vouchers, provided in equal 
<BR>amounts to each student, to purchase education; he would, in effect, end all 
<BR>'private' purchasing of education] the 'invisible hand' of which will make 
<BR>all well. It is a functionalist solution to a problem misdefined by 
<BR>functionalist theory. What could be more utopian than the notion that the way 
<BR>to make education more egalitarian is through the market. 
<BR>
<BR>I think that Enrenreich's work on class, especially the notion of the 
<BR>professional-managerial class, is pretty consistent with this Gintis 
<BR>problematic.
<BR>
<BR></FONT><FONT  COLOR="#000000" SIZE=2 FAMILY="SANSSERIF" FACE="Arial" LANG="0"><BLOCKQUOTE TYPE=CITE style="BORDER-LEFT: #0000ff 2px solid; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px">i don't know what justin's position is, per se. &nbsp;i do know that marxist 
<BR>social scientists can be functionalists. &nbsp;i read justin as defending that 
<BR>sort of functionalism against the diatribes against durkheim, parsons, etc.
<BR>
<BR>ehrenreich's stuff on class is considered marxist functionalism.
<BR>
<BR>kelley
<BR></BLOCKQUOTE>
<BR></FONT><FONT  COLOR="#000000" SIZE=3 FAMILY="SANSSERIF" FACE="Arial" LANG="0">
<BR>Leo Casey
<BR>United Federation of Teachers
<BR>260 Park Avenue South
<BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869)
<BR>
<BR>Power concedes nothing without a demand.
<BR>It never has, and it never will.
<BR>If there is no struggle, there is no progress.
<BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men who 
<BR>want crops without plowing the ground. They want rain without thunder and 
<BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its waters.
<BR><P ALIGN=CENTER>-- Frederick Douglass --
<BR>
<BR>
<BR></FONT><FONT  COLOR="#000000" SIZE=2 FAMILY="SANSSERIF" FACE="Arial" LANG="0">
<BR></P></FONT></HTML>