<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=2>Constitutional law may not be everyone's cup of tea on LBO-Talk, but it 
<BR>fascinates me, as it lies at a particular nexus of politics and philosophy, 
<BR>power and principle, that is nowhere else replicated in our intellectual 
<BR>world. Nathan kindly sent me a copy of his paper on "Judicial Activism: The 
<BR>Reactionary Legacy of the Warren Court," and I found it, like Nathan's 
<BR>writing here, thoughtful and considered in the way it addresses important 
<BR>political and legal issues. But, in an unusual reaction on my part, as I 
<BR>generally have a great deal of political agreement with Nathan, I still found 
<BR>myself in disagreement with the position he takes. The legacy of the Warrren 
<BR>Court, and what is called its judicial activism, is, IMHO, a far more 
<BR>complicated affair than could be summed up as "reactionary."
<BR>
<BR>After reading the more detailed brief, I suspect that Nathan's position 
<BR>against "judicial activism" was really crafted around the line of court 
<BR>decisions which established and delimited the unenumerated 'right to 
<BR>privacy': from Griswold v. Connecticut striking down of a state &nbsp;law 
<BR>prohibiting the sale of contraception to the establishment of a woman's right 
<BR>to reproductive freedom in Roe v. Wade to the retreat from those principles 
<BR>in Bowers v. Hardwick, when the Court floundered on the shoals of the issue 
<BR>of gay and lesbian rights. This is certainly Nathan's main line of &nbsp;argument, 
<BR>&nbsp;following the work of Kristin Luker, among others.
<BR>
<BR>But when Nathan looks at the area of civil rights law under the Warren Court, 
<BR>his argument is in effect -- he avoids using this specific language, given 
<BR>his general thesis -- that the Court did not go far enough in its judicial 
<BR>activism. It should have overturned not simply Plessy v. Ferguson, with its 
<BR>"separate but equal" doctrine, but also the Civil Rights Cases, which gutted 
<BR>the Reconstruction era Civil Rights Act of 1875. And it shrunk from following 
<BR>through on the implications of its Brown decision, he argues, when it refused 
<BR>to address the issue of desegregation in Northern suburbs and when it dodged 
<BR>the question of radical inequality in post-de jure segregated education. And 
<BR>on these counts, Nathan is quite right, IMHO. But far from supporting the 
<BR>argument he wants to make, these stances suggest quite the opposite -- that 
<BR>more judicial activism was needed. And Nathan's account does not take into 
<BR>consideration the element of political calculation that necessarily goes into 
<BR>Supreme Court rulings: given the extent of Southern racist resistance to 
<BR>Brown, the Court had to be very concerned about how far they could 
<BR>successfully continue down that path without fundamentally undermining their 
<BR>authority and ability to move the civil rights agenda. The Court's legacy 
<BR>here was much more one of a half-hearted or weak-kneed liberalism which 
<BR>failed to full through on its own convictions, than one of reaction.
<BR>
<BR>That leaves two minor points Nathan makes, in addition to his major argument 
<BR>on the 'right to privacy', regarding the "reactionary legacy" of the Warren 
<BR>Court's "judicial activism." The first regards the 1970 Boys Market case, in 
<BR>which the Court overturned its own precedents in order to allow "an 
<BR>injunction against a strike during the life of a collective bargaining 
<BR>agreement." Virtually no one on LBO-Talk will recognize this case, as it 
<BR>plays a role in the field of labor law. The great setbacks in the field of 
<BR>labor law have been almost entirely legislative and regulative [executive 
<BR>branch] in nature, with the Court playing a rather minor role. The second 
<BR>regards the Court's [although this was already the Burger, not the Warren 
<BR>Court] identification of sex/gender as a "suspect classification" in the 
<BR>early 1930s, requiring legislatures to meet a higher standard of 
<BR>"non-discrimination" when they legislated with regard to the sex/gender. On 
<BR>the basis of a historical counter-factual, Nathan argues that the ERA would 
<BR>have had a better chance of passage if the Court had not used the due process 
<BR>clauses of the 5th and 14th Amendments to provide a lesser degree of 
<BR>constitutional protection against sex/gender discrimination. But, as others 
<BR>have already pointed out here, given that this is a counterfactual, it could 
<BR>just have easily turned out that there would have been _no_ protection 
<BR>against sex/gender discrimination.
<BR>
<BR>Nathan's argument against Roe is also one which relies on counterfactuals, 
<BR>here assuming that the reproductive rights of women could have been won, at 
<BR>less of a political cost and with less resistance, through the legislative 
<BR>route, state by state. But once again, one can imagine a different scenario, 
<BR>which would have resulted in the loss of &nbsp;reproductive rights altogether. 
<BR>With only a limited beachhead in a few states such as NY, reproductive 
<BR>freedom was in a very precarious position. The entire national weight of the 
<BR>anti-abortion forces could be directed against those beachheads with little 
<BR>fear that legislatures throughout the South, the Rocky Mountains and great 
<BR>swaths of the mid-West was about to adopt similar measures. Roe v. &nbsp;Wade 
<BR>completely changed the terrain of reproductive freedom politics, forcing the 
<BR>anti-abortion forces to fight a national battle, state by state, in which it 
<BR>was seeking to undo the status quo.
<BR>
<BR>In general, I think it is a mistake to view Supreme Court decisions as purely 
<BR>judicial actions and interventions, and then oppose them, in the form of an 
<BR>antinomy, to political actions and interventions, conceived as legislative 
<BR>action. Supreme Court decisions are also a form of political action and 
<BR>intervention, and reflect larger struggles and balance of forces in society. 
<BR>The Brown decision may have been more important for the energy and momentum 
<BR>it gave to the emerging civil rights movement, than for its legal effect 
<BR>alone.
<BR>
<BR>Nathan treats the Warren Court as if it were an historical accident, the 
<BR>results of mistakes by President who chose justices far more liberal than 
<BR>they expected. But this is, IMHO, a too narrowly institutional way of looking 
<BR>at the Court. The Warren Court existed during a period of great social and 
<BR>political forment in the US, the last period of great progressive movements 
<BR>in our history. It could not but reflect those movements, as even the Court 
<BR>during the New Deal, stacked with conservatives, eventually had to do. &nbsp;
<BR>
<BR>Leo Casey
<BR>United Federation of Teachers
<BR>260 Park Avenue South
<BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869)
<BR>
<BR>Power concedes nothing without a demand.
<BR>It never has, and it never will.
<BR>If there is no struggle, there is no progress.
<BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men who 
<BR>want crops without plowing the ground. They want rain without thunder and 
<BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its waters.
<BR><P ALIGN=CENTER>-- Frederick Douglass --
<BR></P></FONT></HTML>