<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=2>Justin, ``This isn't politics. It's law.''
<BR>
<BR>Doug, ``Fascinating distinction.''
<BR>
<BR>The distinction is that law as a rational system is under a specific rule to 
<BR>be both consistent and free from self-contradiction. Politics is under no 
<BR>such proscription.
<BR>
<BR>Chuck Grimes</BLOCKQUOTE>
<BR>
<BR>But it is this understanding of law which I find so problematic.Law is not, 
<BR>in practice, "consistent and free from self-contradiction." Further, I would 
<BR>assert that it can not be. The notion that it is or can be such, is, IMHO, a 
<BR>'rationalist' error. Law is not a mathematical system of 'pure or abstract 
<BR>logic'; it clearly involves interpretation, with all that entails. Even a 
<BR>Posner understands that. As I noted yesterday, what fascinates me about 
<BR>constitutional law is the way it functions at the nexus of politics and 
<BR>philosophy, power and principle. Its rules are simply not all that precise, 
<BR>much non-contradictory.
<BR>
<BR>I think that Nathan and Justin have been the objects of some overstated and 
<BR>undeserved criticism in these law threads the last few days. But where I 
<BR>differ from them is in their tendency to see law in the tems Chuck describes 
<BR>above. [I think it is only a tendency, which conflicts with other 
<BR>countervailing tendencies in their arguments.] Perhaps it is a necessary 
<BR>correlate of undergoing a law education and entering into a career as a law 
<BR>professional, &nbsp;but I find that they accept too easily the idea that there are 
<BR>straightforward, relatively unproblematic ways to understand and thus defer 
<BR>to legislative language and intent -- what Nathan has described as his &nbsp;
<BR>judicial philosophy of restraint and Justin has called his judicial 
<BR>conservatism. 
<BR>
<BR>I find constitutional law a lot more messy, and even somewhat arbitrary at 
<BR>times: I am not so convinced that the likes of Bush v. Gore is such a 
<BR>deviation from the norm. I don't know if it is a function of my intellectual 
<BR>background in political philosophy with a distinctly non-analytical bent, but 
<BR>I see contradictions and multiple possibilities in places where Nathan, for 
<BR>example, does not. Take, for example, &nbsp;what Nathan deplores as a recent 
<BR>string of conservative "judicial activism" on the part of the Rehnquist 
<BR>court: the striking down of federal laws, in whole or in part, involving gun 
<BR>free safety zones around schools, violence against women, age discrimination 
<BR>and disabled rights. For Nathan, this is judicial activism because it 
<BR>involves striking down federal laws, written with judicial precedents in 
<BR>mind, in instances where no fundamental individual rights are involved.
<BR>
<BR>But the federal government's authority to legislate in these areas, which 
<BR>would fall under state and local government jurisdiction in virtually any 
<BR>'plain language' reading of the Constitution, rests on a very thin reed -- 
<BR>the commerce clause. [Congress has the power "To regulate commerce with 
<BR>foreign nations, and among the several states, and with the Indian tribes."] 
<BR>Starting in the New Deal, an interventionist role for the federal government 
<BR>was fashioned around this clause, with an ever expanding definition of 
<BR>interstate commerce. By the 1960s, civil rights legislation was defended in 
<BR>terms of the regulation of interstate commerce. All of the laws listed above 
<BR>were based on this constitutional ground: as implausible as it may sound on 
<BR>the face of it, Congress contended that it could pass laws prohibiting guns 
<BR>in schools and violence against women under its constitutional authority to 
<BR>regulate interstate commerce.
<BR>
<BR>Now, one can plausibly argue, as Nathan has done, that by overturning 50+ 
<BR>years of precedent involving upholding the expansive definition of Congress' 
<BR>power to regulate interstate commerce, the Rehnquist Court was engaging in 
<BR>"judicial activism." But a no less plausibe interpretation, in my view, is 
<BR>that the Court had been engaging in "judicial activism" for a half century or 
<BR>more by allowing so loose a definition of this clause as to include virtually 
<BR>any area Congress decided it wanted to legislate upon. This could be seen as 
<BR>a rather major violation of the division of powers under the constitutional 
<BR>system of federalism, and the Court's recent spate of decisions could be 
<BR>defended as restoring "judicial restraint," returning to a clear, plain 
<BR>language reading of the Constitution.
<BR>
<BR>In short, there are many different ways to understand "judicial restraint": 
<BR>deference to the will of legislatures, deference to past precedent, deference 
<BR>to the plain meaning of the Constitution. Almost every advocate of "judicial 
<BR>restraint" calls for some combination of the above, but these different 
<BR>guides can, and often do, come into conflict. Even if one subscribes to 
<BR>deference to the will of legislatures alone, one is faced with the problem of 
<BR>which legislature one should defer to in a federal system where powers to 
<BR>legislate are divided. This is not a system capable of being consistent and 
<BR>free from self-contradiction.
<BR>
<BR>[By the same token, those who argue that the judiciary simply reflects the 
<BR>interests of the power elite/ruling class, are, in their own way, making an 
<BR>analagous error. In their own way, they posit a system which is always 
<BR>consistent {always on the side of the powerful}, and free from 
<BR>self-contradiction {never varying in its faithfulness to the rulers}. Again, 
<BR>I find a much more inconsistent, pliable and contradictory system at work.] 
<BR>
<BR>And all of these questions are clearly embedded in politics: it has been the 
<BR>federal government, with very few exceptions, which has been the primary 
<BR>engine of progressive legislation. Battles over federalism are battles over 
<BR>the extent of its power to continue to play that role. No one should think 
<BR>that the battle of federalism does not involve some very high stakes.
<BR>
<BR>Leo Casey
<BR>United Federation of Teachers
<BR>260 Park Avenue South
<BR>New York, New York 10010-7272 (212-598-6869)
<BR>
<BR>Power concedes nothing without a demand.
<BR>It never has, and it never will.
<BR>If there is no struggle, there is no progress.
<BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men who 
<BR>want crops without plowing the ground. They want rain without thunder and 
<BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its waters.
<BR><P ALIGN=CENTER>-- Frederick Douglass --</P></FONT></HTML>