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<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2><FONT face="Courier New" size=3>Hi for 
today,<BR><BR>I've run this to pass on a 'dose of reality' in this world. 
&nbsp;ZNet carries quite a lot of articles that the WTO and its ilk for what 
they in reality are. &nbsp;Will the fine words of James Wolfensohn result in 
changes for the better? &nbsp;You'd have to see them to believe 
it.<BR><BR>Paul<BR><BR><BR>Commentaries are a premium sent to Sustainer 
Donors<BR>of Z/ZNet and that to learn more about the project folks can 
consult<BR>ZNet at <FONT color=#0000ff><U>http://www.zmag.org</U></FONT> or the 
ZNet Sustainer Pages at<BR></FONT><FONT size=3><FONT face="Courier New"><FONT 
color=#0000ff><U>http://www.zmag.org/Commentaries/donorform.htm<BR></U></FONT><BR>====<BR><BR>Empty 
promises don't feed poor children<BR><BR>BY SEAN HEALY<BR><BR>A funny thing 
happened on the way to the Third United Nations Conference<BR>on Least Developed 
Countries in Brussels: the representatives of rich<BR>country governments 
suddenly discovered that their restrictions on<BR>market access for poor 
countries' goods are stifling growth in the Third<BR>World and promised to do 
better next time.<BR><BR>In the two weeks before the conference began on May 14, 
World Trade<BR>Organisation director-general Mike Moore, European trade 
commissioner<BR>Pascal Lamy, even the pointed-headed US trade representative 
Robert<BR>Zoellick all decried the miserable access that the 48 poorest nations 
on<BR>Earth have to Northern markets.<BR><BR>The World Bank released a specially 
commissioned report proving the<BR>point and a spokesperson said its president, 
James Wolfensohn, had the<BR>view ``that debt relief without market access is a 
sham''.<BR><BR>Opening the conference itself, UN secretary-general Kofi Annan 
said that<BR>the current set-up of trade, finance and investment had caught the 
48<BR>least developed countries in a ``vicious circle'' and 
criticised<BR>Northern inaction on lowering tariffs for LDC imports. In 
Washington,<BR>DC, Australian Treasurer Peter Costello said that restricted 
market<BR>access ``continues to limit significantly the ability of 
developing<BR>countries to grow further and reduce poverty''.<BR><BR>And in 
Paris, the annual ministerial meeting of the club of rich<BR>countries, the 
Organisation for Economic Cooperation and Development,<BR>felt so strongly about 
the issue that it included a call for greater<BR>market access for LDCs in its 
final statement. But that's not the joke.<BR><BR>The joke is that these people 
thought that they were fooling someone,<BR>that no-one would notice that, tacked 
on to their statements oozing<BR>sympathy for the unfairness of the global trade 
system, was the<BR>oh-so-subtle use of leverage (``And the most effective way to 
achieve<BR>these openings is by launching a new round [of WTO trade talks]''), 
that<BR>no-one would twig that their promises are as empty as their 
souls.<BR><BR>When rich country representatives stump for the WTO's next 
ministerial,<BR>to be held in the Persian Gulf emirate of Qatar in November, to 
formally<BR>launch a new round of comprehensive trade talks, they proclaim 
the<BR>necessity for ``free trade'', for liberating all countries rich and 
poor<BR>from any restrictions on what, how and when to trade and for 
allowing<BR>them to go about their business unimpeded, freely and equally. 
That<BR>would be bad enough: the equivalent of throwing a goldfish into a 
tank<BR>of sharks and telling it to compete.<BR><BR>But it's worse than that. 
While enforcing market-opening measures on the<BR>weak, World Trade Organisation 
agreements allow the strong to do pretty<BR>much whatever they like. ``Free 
trade'' is only the catchcry when it<BR>advances the interests of the rich 
nations and the giant corporations;<BR>when it doesn't, the WTO legalises, even 
entrenches, Northern<BR>protectionism.<BR><BR>Rigged<BR><BR>A report by the 
British charity Oxfam, released immediately before the<BR>UN's LDC conference in 
Brussels, lifts the lid on the scale of this<BR>WTO-sanctioned protectionism. 
Entitled Rigged Trade and Not Much Aid,<BR>the study shows how ``rich countries 
help to keep the least developed<BR>countries poor''.<BR><BR>Many LDCs have 
undergone extraordinarily rapid trade liberalisation in<BR>the last decade, 
lowering import tariffs and scrapping non-tariff<BR>barriers, both as a result 
of negotiations in the WTO and as a result of<BR>pressure from the World Bank 
and International Monetary Fund.<BR><BR>Cambodia, for example, is halving its 
average tariff, from 30% to 15% in<BR>the next year, while Haiti now has 800 
product lines which have no<BR>tariffs on them and has scrapped all import 
quotas.<BR><BR>In contrast, through various tricks, all of which are perfectly 
legal<BR>under the WTO's Agreement on Agriculture, both the European Union 
and<BR>the United States spend more on agricultural subsidies today than 
they<BR>were spending at the start of the Uruguay Round of world trade talks 
in<BR>1986.<BR><BR>The OECD nations currently spend US$1 billion each day on 
agricultural<BR>subsidies. Over a year, the spending is about the same as the 
combined<BR>gross domestic products of the LDCs.<BR><BR>Most of this assistance 
goes to the biggest companies and farms: in the<BR>US, 61% of the US$22 billion 
a year given out in direct payments goes to<BR>10% of farmers, according to the 
Environmental Working Group.<BR><BR>The result, the report notes, is that ``some 
of the world's most<BR>vulnerable rural producers [are] competing against the 
treasuries of<BR>Europe and North America, with heavily subsidised imports 
driving down<BR>local prices and destroying markets''.<BR><BR>In 1995, under 
pressure from the US, Haiti reduced import tariffs on<BR>rice from over 50% to 
less than 3%. This prompted an immediate, and<BR>entirely predictable, surge of 
subsidised US rice imports. Unable to<BR>compete, local farmers were driven out 
of business and, from a position<BR>of near self-sufficiency in 1990, Haiti's 
imports now account for over<BR>half of national consumption.<BR><BR>Some 
Northern policies even deliberately discriminate against imports<BR>from the 
LDCs. The exports of the least developed countries are almost<BR>three times as 
likely as those of the major trading powers to face<BR>``tariff peaks'' of more 
than 15%, for instance.<BR><BR>In some product lines, ``tariff escalation'' 
discourages countries from<BR>exporting goods further up the value chain. 
Fully-processed manufactured<BR>food products face tariffs twice as high as 
products in the first stage<BR>of processing in both the EU and Japan, rising to 
12 times as high in<BR>Canada.<BR><BR>The study makes no estimate of the total 
dollar figure impact of<BR>Northern protectionism on Southern economies, 
although Oxfam has<BR>previously put it at US$700 billion a year. But whatever 
the monetary<BR>cost, the social cost &lt;197&gt; in lost food security, in even 
more extreme<BR>rural poverty, in worsened child malnutrition, in people forced 
into the<BR>slums of the cities to look for work &lt;197&gt; is far 
greater.<BR><BR>Fraudulent<BR><BR>The promise made to LDCs at the UN conference 
was that Northern<BR>countries would expand existing Generalised Systems of 
Preferences and<BR>allow LDC exports to enter duty- and quota-free.<BR><BR>The 
promise is fraudulent.<BR><BR>As Oxfam's report notes, ``Most [such schemes] 
have been carefully<BR>designed to maximise the public relations benefits 
for<BR>industrialised-country governments, and to minimise the real 
trade<BR>benefits for the LDCs''.<BR><BR>The ``Africa Growth and Opportunity 
Act'', passed by the US Congress in<BR>2000, which promises completely 
unrestricted access to US markets for<BR>all sub-Saharan exports, offers those 
countries nothing they don't<BR>already have.<BR><BR>Under the 
US-Africa-Caribbean trade bill, African exporters of apparel<BR>are required to 
use yarn and fabrics imported from the US to benefit<BR>from duty-free access. 
The Japanese offer of free market access focussed<BR>on industrial goods not 
exported by LDCs and explicitly excluded those<BR>agricultural products in which 
poor countries might have a competitive<BR>edge.<BR><BR>As for the poster-child 
of such schemes, the EU's ``Everything but<BR>Arms'' policy, such are the 
loopholes and exceptions in it that critics<BR>have dubbed it ``Everything but 
Farms''.<BR><BR>The plan, first put forward by the EU Commission in October, 
would have<BR>granted duty- and quota-free access to European markets for all 
LDC<BR>exports except armaments. Financially, however, the benefits for 
the<BR>LDCs would have been meagre, as they already have such access 
through<BR>various preference arrangements and they have limited capacity 
to<BR>greatly increase production to meet new market openings.<BR><BR>According 
to one World Bank estimate, the dollar figure impact of<BR>``Everything but 
Arms'' would have been in the region of US$185 million<BR>a year, a 1% increase 
in LDC export earnings.<BR><BR>Even that benefit, however, has now been done 
away with, thanks to the<BR>European Commission buckling under pressure from 
powerful, cashed-up<BR>farm lobby groups. Howling that Europe would be flooded 
by cheap sugar,<BR>the British sugar beet industry was able to force back 
liberalisation of<BR>the sugar and rice markets, the two products of most 
interest to LDC<BR>exporters, to 2008 at the earliest.<BR><BR>The Commission 
also put in place a system to prevent ``serious<BR>disturbances to EU markets'', 
meaning, to stop LDCs actually increasing<BR>their market share. If this is the 
carrot that is supposed to entice<BR>poor country governments into a new round 
of trade talks, it's a pretty<BR>wilted and bedraggled carrot. And the least 
developed countries might be<BR>poor, but they're not 
bunnies.<BR><BR><BR><BR></FONT></FONT><FONT size=2><FONT 
face="Times New Roman">-- <BR>Paul de Burgh-Day 
&nbsp;&lt;paul@deburghday.com&gt;<BR>Box 132 Sheffield &nbsp;Tasmania 7306 
&nbsp;Australia<BR>Tel: 61(0)3 6363 5060 &nbsp;Fax: &nbsp;61 (0)3 6363 
5065<BR>or 61 (0)3 8660 2166 
(FaxBank)</FONT><BR></FONT></FONT></DIV></BODY></HTML>