<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<HTML>
<HEAD>

<META content=text/html;charset=utf-8 http-equiv=Content-Type>
<META content='"MSHTML 4.72.3110.7"' name=GENERATOR>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV>&nbsp;</DIV>
<BLOCKQUOTE 
style="BORDER-LEFT: #000000 solid 2px; MARGIN-LEFT: 5px; PADDING-LEFT: 5px">
    <DIV><FONT face=Arial size=2><B>-----Original Message-----</B><BR><B>From: 
    </B><A href="mailto:LeoCasey@aol.com">LeoCasey@aol.com</A> &lt;<A 
    href="mailto:LeoCasey@aol.com">LeoCasey@aol.com</A>&gt;<BR><B>To: 
    </B>Michael Pugliese &lt;<A 
    href="mailto:debsian@pacbell.net">debsian@pacbell.net</A>&gt;<BR><B>Date: 
    </B>Tuesday, August 21, 2001 5:40 PM<BR><B>Subject: </B>Fwd: Bystanders to 
    Genocide<BR><BR></DIV></FONT><FONT face=arial,helvetica><FONT size=3>This 
    got garbled, and since I do not return to work until tomorrow, I can not 
    <BR>send it plain text. Can you do me the honors? <BR><BR></FONT><FONT 
    color=#000000 face=Arial lang=0 size=2 FAMILY = SANSSERIF><BR>
    <BLOCKQUOTE 
    style="BORDER-LEFT: #0000ff solid 2px; MARGIN-LEFT: 5px; MARGIN-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 5px" 
    TYPE = CITE><BR><A 
        href="http://www.theatlantic.com/issues/2001/09/power.htm">Click here: 
        The Atlantic | September 2001 | Bystanders to Genocide | Power</A> 
        <BR><BR>The Atlantic Monthly | September 2001 <BR><BR>Bystanders to 
        Genocide <BR><BR>The author's exclusive interviews with scores of the 
        participants in the <BR>decision-making, together with her analysis of 
        newly declassified <BR>documents, yield a chilling narrative of 
        self-serving caution and flaccid <BR>will&mdash;and countless missed 
        opportunities to mitigate a colossal crime <BR><BR>by Samantha Power 
        <BR><BR>I. People Sitting in Offices <BR><BR>In the course of a hundred 
        days in 1994 the Hutu government of Rwanda and <BR>its extremist allies 
        very nearly succeeded in exterminating the country's <BR>Tutsi minority. 
        Using firearms, machetes, and a variety of garden <BR>implements, Hutu 
        militiamen, soldiers, and ordinary citizens murdered some <BR>800,000 
        Tutsi and politically moderate Hutu. It was the fastest, most 
        <BR>efficient killing spree of the twentieth century. <BR><BR>A few 
        years later, in a series in <I>The New Yorker</I>, Philip Gourevitch 
        <BR>recounted in horrific detail <A 
        href="http://www.amazon.com/exec/obidos/ISBN=0312243359/theatlanticmonthA/">the 
        story</A> of the genocide and the world's <BR>failure to stop it. 
        President Bill Clinton, a famously avid reader, <BR>expressed shock. He 
        sent copies of Gourevitch's articles to his second-term 
        <BR>national-security adviser, Sandy Berger. The articles bore confused, 
        angry, <BR>searching queries in the margins. &quot;Is what he's saying 
        true?&quot; Clinton wrote <BR>with a thick black felt-tip pen beside 
        heavily underlined paragraphs. &quot;How <BR>did this happen?&quot; he 
        asked, adding, &quot;I want to get to the bottom of this.&quot; <BR>The 
        President's urgency and outrage were oddly timed. As the terror in 
        <BR>Rwanda had unfolded, Clinton had shown virtually no interest in 
        stopping <BR>the genocide, and his Administration had stood by as the 
        death toll rose <BR>into the hundreds of thousands. <BR><BR>Why did the 
        United States not do more for the Rwandans at the time of the 
        <BR>killings? Did the President really not know about the genocide, as 
        his <BR>marginalia suggested? Who were the people in his Administration 
        who made <BR>the life-and-death decisions that dictated U.S. policy? Why 
        did they decide <BR>(or decide not to decide) as they did? Were any 
        voices inside or outside <BR>the U.S. government demanding that the 
        United States do more? If so, why <BR>weren't they heeded? And most 
        crucial, what could the United States have <BR>done to save lives? 
        <BR><BR>So far people have explained the U.S. failure to respond to the 
        Rwandan <BR>genocide by claiming that the United States didn't know what 
        was happening, <BR>that it knew but didn't care, or that regardless of 
        what it knew there was <BR>nothing useful to be done. The account that 
        follows is based on a <BR>three-year investigation involving sixty 
        interviews with senior, mid-level, <BR>and junior State Department, 
        Defense Department, and National Security <BR>Council officials who 
        helped to shape or inform U.S. policy. It also <BR>reflects dozens of 
        interviews with Rwandan, European, and United Nations <BR>officials and 
        with peacekeepers, journalists, and nongovernmental workers <BR>in 
        Rwanda. Thanks to the National Security Archive (<A 
        href="http://www.gwu.edu/~nsarchiv/"> 
        <BR>http://www.gwu.edu/~nsarchiv/</A>), a nonprofit organization that 
        uses the <BR>Freedom of Information Act to secure the release of 
        classified U.S. <BR>documents, this account also draws on hundreds of 
        pages of newly available <BR>government records. This material provides 
        a clearer picture than was <BR>previously possible of the interplay 
        among people, motives, and events. It <BR>reveals that the U.S. 
        government knew enough about the genocide early on to <BR>save lives, 
        but passed up countless opportunities to intervene... <BR></FONT><FONT 
        color=#000000 face=Arial lang=0 size=3 FAMILY = SANSSERIF><BR>Leo Casey 
        <BR>United Federation of Teachers <BR>260 Park Avenue South <BR>New 
        York, New York 10010-7272 (212-598-6869) <BR><BR>Power concedes nothing 
        without a demand. <BR>It never has, and it never will. <BR>If there is 
        no struggle, there is no progress. <BR>Those who profess to favor 
        freedom, and yet deprecate agitation are men who <BR>want crops without 
        plowing the ground. They want rain without thunder and <BR>lightning. 
        They want the ocean without the awful roar of its waters. <BR>
        <P align=center>-- Frederick Douglass -- <BR><BR>
        <P align=left></FONT><FONT color=#000000 face=Arial lang=0 size=2 FAMILY 
        = SANSSERIF></P></BLOCKQUOTE><BR></FONT><FONT color=#000000 face=Arial 
    lang=0 size=3 FAMILY = SANSSERIF><BR><BR><BR>Leo Casey <BR>United Federation 
    of Teachers <BR>260 Park Avenue South <BR>New York, New York 10010-7272 
    (212-598-6869) <BR><BR>Power concedes nothing without a demand. <BR>It never 
    has, and it never will. <BR>If there is no struggle, there is no progress. 
    <BR>Those who profess to favor freedom, and yet deprecate agitation are men 
    who <BR>want crops without plowing the ground. They want rain without 
    thunder and <BR>lightning. They want the ocean without the awful roar of its 
    waters. <BR>
    <P align=center>-- Frederick Douglass -- <BR><BR><BR></FONT><FONT 
    color=#000000 face=Arial lang=0 size=2 FAMILY = SANSSERIF><BR></P>
    <P></P>
    <P></P></FONT></FONT></BLOCKQUOTE></BODY></HTML>