<html>
March 22, 2002<br>
<b>Bush Acts to Drop Core Privacy Rule on Medical Data<br>
</b>By ROBERT PEAR<br>
<a href="http://www.nytimes.com/2002/03/22/politics/22PRIV.html?0321na5" eudora="autourl">http://www.nytimes.com/2002/03/22/politics/22PRIV.html?0321na5</a><br><br>
WASHINGTON, March 21 — The Bush administration today proposed dropping a
requirement at the heart of federal rules that protect the privacy of
medical records. It said doctors and hospitals should not have to obtain
consent from patients before using or disclosing medical information for
the purpose of treatment or reimbursement.<br><br>
The proposal, favored by the health care industry, was announced by Tommy
G. Thompson, the secretary of health and human services, who said the
process of obtaining consent could have &quot;serious unintended
consequences&quot; and could impair access to quality health
care.<br><br>
The sweeping privacy rules were issued by President Bill Clinton in
December 2000. When Mr. Bush allowed them to take effect last April,
consumer advocates cheered, while much of the health care industry
expressed dismay.<br><br>
Today's proposal would repeal a provision widely viewed as the core of
the Clinton rules: a requirement that doctors, hospitals and other health
care providers obtain written consent from patients before using or
disclosing medical information for treatment, the payment of claims or
any of a long list of &quot;health care operations,&quot; like setting
insurance premiums and measuring the competence of doctors.<br><br>
The proposal is to be published in the Federal Register next week, with
30 days for public comment. The government will consider the comments and
then issue a final rule, with the force of law.<br><br>
Secretary Thompson said he wanted to remove the consent requirements
because he believed they could delay care.<br><br>
Pharmacists and hospitals had expressed the same concern. Drugstores said
they could not fill prescriptions phoned in by a doctor for pick-up by a
patient's relative or neighbor. Hospitals said they could not schedule
medical procedures until the patient had read a privacy notice and signed
a consent form.<br><br>
Hospitals and insurance companies praised today's proposal as a victory
for common sense, but consumer advocates and Democratic members of
Congress denounced it as a threat to privacy.<br><br>
&quot;In general, this is great for the health care industry,&quot; said
Elisabeth Belmont, corporate counsel for Maine Health, which operates
seven hospitals, a nursing home and a home health agency in Maine. Mary
R. Grealy, president of the Health Care Leadership Council, which
represents drug makers, drugstores, insurers and hospitals, said:
&quot;The new proposal strikes an appropriate balance. It's a workable
compromise.&quot;<br><br>
But Janlori Goldman, coordinator of the Consumer Coalition for Health
Privacy, an alliance of more than 100 groups favoring patients' rights,
said the administration was proposing &quot;a destructive
change.&quot;<br><br>
Representative Edward J. Markey, Democrat of Massachusetts, said:
&quot;By stripping the consent requirement from the health privacy rule,
the Bush administration strips patients of the fundamental right to give
their consent before their health information is used or disclosed. The
administration's proposal throws the baby away with the bath water.&quot;
<br><br>
Senator Edward M. Kennedy, Democrat of Massachusetts, said he was
&quot;very concerned&quot; because he believed that &quot;an individual
should have to give permission before medical information is
disclosed.&quot;<br><br>
The Bush administration denied that it was eviscerating privacy
protections. &quot;The president believes strongly in the need for
federal protections to ensure patient privacy, and the changes we are
proposing today will allow us to deliver strong protections for personal
medical information while improving access to care,&quot; Mr. Thompson
said. <br><br>
Under the rules, doctors and other health care providers would still have
to notify patients of their rights and the providers' disclosure
policies. Patients would be asked to acknowledge in writing that they had
received such notice, but could receive care without the acknowledgment.
<br><br>
Ms. Goldman, director of the Health Privacy Project at Georgetown
University, said: &quot;It's absurd to suggest that a notice serves the
same purpose as consent. Signing the consent makes it more likely that
people will understand their rights.&quot;<br><br>
Some parts of the Clinton rules would survive the changes proposed by the
Bush administration. Patients would, for example, have a federal right to
inspect and copy their records and could propose corrections.<br><br>
Congress could try to set privacy standards by law, overriding decisions
by the Bush administration. But that appears unlikely. Under a 1996 law,
Congress instructed the secretary of health and human services to issue
rules on medical privacy in the absence of action by Congress, and
lawmakers have never been able to agree on standards.<br><br>
In its proposal today, the Bush administration tries to ensure that
parents have &quot;appropriate access&quot; to medical records of their
children, including information about mental health, abortion and
treatment for drug and alcohol abuse. The Clinton rules &quot;may have
unintentionally limited parents' access to their child's medical
records,&quot; the Bush administration said. The proposal makes clear
that state law governs disclosures to parents.<br><br>
The Bush proposal would also relax some consent requirements that medical
researchers saw as particularly onerous.<br><br>
The rules, the first comprehensive federal standards for medical privacy,
affect virtually every doctor, patient, hospital, pharmacy and health
plan in the United States.<br><br>
Health care providers and insurers must comply by April 14, 2003. Anyone
who violates the rules after that date will be subject to civil and
criminal penalties, including a $250,000 fine and 10 years in prison for
the most serious violations.<br><br>
When Mr. Clinton issued the rules in December 2000, he described them as
&quot;the most sweeping privacy protections ever written.&quot; Mr. Bush
took political credit for accepting those rules last April. White House
officials said Mr. Bush would back a wide range of privacy protections
for consumers, even if he had to defy his usual business 
allies.<br><br>
The White House wanted to avoid the political embarrassment Mr. Bush
suffered when he altered Clinton policies on arsenic levels in drinking
water, global warming, ergonomic rules and the contamination of school
lunch meat with salmonella. But after studying the medical privacy rules
and listening to the concerns of companies in the health care industry,
the administration concluded that major provisions of the Clinton rules
were unworkable.<br><br>
<br><br>
Copyright 2002 The New York Times Company </html>