<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>Re: Equity and Chocolate Cake (Re: Socialists and
Equa</title></head><body>
<div>I wonder why no-one seems to have come up with some variety</div>
<div>of the traditional human way of selecting the recipients of
a</div>
<div>limited number of goods, responsibilities, tasks,
etc.--random</div>
<div>selection&nbsp; (like jurors being chosen by lot, or the
conspirators</div>
<div>in<i> Un Ballo In Mascara</i>&nbsp; drawing straws to select the
assassin</div>
<div>of Gustav III?</div>
<div><br></div>
<div>Shane</div>
<div><br></div>
<blockquote type="cite" cite>Kelley wrote:<br>
</blockquote>
<blockquote type="cite" cite>yes. i was thinking of Deborah Stone's
work. here's something i wrote elsewhere, coz i'm too lazy to type up
fresh stuff<br>
<br>
<br>
remember how i said once that &quot;fair&quot; doesn't mean equal
slices of the pie for everyone?&nbsp; priest dug that as i recall.&nbsp;
one of the functions of participating in voting is to have people go
through a process.&nbsp; by participating in it, they feel it's
legitimate.&nbsp; it's not about real influence, but participation in
the process.<br>
<br>
every semester i illustrate this by making a big chocolate cake.&nbsp;
the students know that the price for a piece of cake is homework.&nbsp;
they have to figure out all the ways we could divide up the cake so
that the distribution is &quot;fair&quot; or &quot;equitable&quot; and
not necessarily equal (this is what sin is getting at in his response
to cp.).<br>
<br>
when chocolate cake day comes, however, i pretend that i didn't have
enough to make a whole cake and so i made a very small one, only big
enough for two people.<br>
<br>
so now they have to decide how to distribute limited resources.&nbsp;
what would be fair.&nbsp; the answers are usually<br>
<br>
1.&nbsp; vote (participation in the process; this is SD's thing in a
couple of posts when he suggests that it's not good to have a large
mass of people disenfranchised)<br>
2. give everyone a fork and go at it in a contest where might makes
the winner (equal starting resources; unequal results = fair)<br>
3.&nbsp; an essay contest.&nbsp; the best essays win<br>
4. base it on grades (then i ask:&nbsp; for this course?&nbsp; for
this semester? for your entire college career?&nbsp; include high
school? why or why not?) this approach is the use of merit to
determine the distribution of scarce resources<br>
<br>
then i have the secretary and dept chair or dean bring in the real
cake.&nbsp; they have been instructed to complain and say that they
want some too.&nbsp; the secretary reminds everyone that she helps
make the course possible and does a lot of hidden work that none of
them notice, but she still deserves some of that luscious cake.&nbsp;
the dean says that faculty make the university.&nbsp; that w/o the
fac, then there wouldn't be a uni and so he wants a slice for himself
and the faculty, the same portion as everyone else, but to be served a
clothe napkin and silverware.<br>
<br>
then i ask who did their homework and tell the ones who didn't that
they can't have any.&nbsp; i also usually get one of my favorite
students, someone who likes to ham it up, to burst into the classroom
and complain: had he known that there was going to be cake served,
then he would have signed up for the course.&nbsp; he wants some too.
he also claims to speak for all the people who dropped the course or
who were absent that day.&nbsp; they deserve a chance to change their
minds.&nbsp; they want a remedy for their stupidity or for my
irresponsibility in full disclosure about the full benefits of course
membership.&nbsp; had they had full information to make their choices
on, then they would have made better choices. (i figure you'll like
that one what with that rant on structural oppression)<br>
<br>
he, its always a he, also says, &quot;this sucks. women should get
less be/c they've historically had access to the kitchen, have always
baked cakes with the exception of a few lucky male pastry chef homos
in france.&nbsp; they even got to lick the bowl and got to have the
crumbs AND a piece of cake.&nbsp; therefore, men deserve more cake
than women because men have been denied access to the kitchen.&nbsp;
we must make up for historical oppression against men.&quot;<br>
<br>
usually someone gets a kick out of it all and says, &quot;i don't like
chococlate (I don't like the benefits being distributed by the state)
or i'm allergic (i'm disabled) and so i want something else.&nbsp;
it's not fair that people are getting cake.&nbsp; i don't want any. i
want something else.</blockquote>
<blockquote type="cite" cite><br>
another person, usually a woman , says she's on a diet and she thinks
that all of this is a real waste and she wishes her professor (the
state) would spend resources (time and intellectual development) on
something other than baking cakes.&nbsp; godamnit.&nbsp; she paid for
a college education, for knowledge, not a cake! she demands that the
teacher stop wasting time on chocolate cake. or she wants arefund.<br>
<br>
<br>
heh.&nbsp; thort you'd enjoy that kmart.&nbsp; kinda ties together all
these discussions, eh?</blockquote>
<div><br></div>
</body>
</html>