<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD><TITLE>FW: Take 5 minutes to to protect the civil rights of families on welfare.</TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2600.0" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2>PLEASE FORWARD</FONT></DIV>
<DIV><BR>From: Daniel HoSang &lt;<A 
href="mailto:dhosang@ctwo.org">dhosang@ctwo.org</A>&gt;<BR><BR><BR>Please 
forward<BR><BR>Dear friends:<BR><BR>Please take five minutes to help win fair 
treatment for low-income <BR>families and end racial discrimination in 
anti-poverty 
programs.<BR><BR>VISIT<BR><BR>http://www.progressiveportal.org/letters/justice 
<BR><BR>to automatically send a fax or an email to 30 leading Senators and their 
<BR>aides urging them to protect the civil rights of families on 
welfare.<BR><BR>The letter-writing campaign is sponsored by Grassroots 
Organizing for <BR>Welfare Leadership (GROWL), a project of the Center for Third 
World <BR>Organizing (CTWO).<BR><BR>The site is run by Progressiveportal.org 
<BR><BR>Background: The civil rights crisis within the welfare 
system.<BR><BR>The 1996 welfare laws, that &nbsp;Congress is ready &nbsp;to 
reauthorize in the <BR>next few months, gave individual states, counties and 
even caseworkers <BR>tremendous discretion over the types of opportunities and 
restrictions <BR>afforded to parents on welfare. As a result, racial 
discrimination and <BR>civil rights violations exist at the federal, state and 
local level.<BR><BR><BR>FEDERAL DISCRIMINATION<BR><BR>In 1996, Congress barred 
lawful immigrant families &nbsp;90 percent of whom <BR>are Black, Asian, or 
Latino - &nbsp;from receiving public assistance for at <BR>least five years 
after their date of entry.<BR><BR>The 1996 law also imposes a lifetime ban on 
welfare benefits for parents <BR>who have been convicted of felony drug 
convictions - &nbsp;a majority of whom <BR>are Black and Latino.<BR><BR>The law 
did not allow English as a Second Language classes to meet the <BR>work activity 
requirement or provide funding to states to ensure <BR>non-English speakers had 
equal access to benefit programs.<BR><BR>STATE DISCRIMINATION<BR><BR>Dr. 
Stanford Schram of Bryn Mawr College reports that states with higher 
<BR>percentages of African Americans on welfare are more likely to adopt 
<BR>full-family sanctions (eliminating benefits for the entire family 
<BR>because of a violation of welfare program rules), time limits, and 
<BR>family cap policies (restricting benefits to any children born to 
<BR>parents already receiving welfare).<BR><BR>LOCAL DISCRIMINATION<BR><BR>A 
Virginia Tech study by Dr. Susan Gooden documented that caseworkers <BR>were far 
less likely to inform black women on welfare about transitional <BR>services 
such as childcare and transportation assistance than white <BR>women.<BR><BR>A 
national study of 1,5000 welfare recipients by the Applied Research <BR>Center 
documented a pattern and practice of discriminatory and insulting <BR>treatment 
on the basis of race, gender, language, and national origin.<BR><BR>OPPORTUNITY 
FOR ACTION<BR><BR>The US Senate has a historic opportunity to ensure that 
welfare policy <BR>for the 21st Century includes fair treatment standards and 
civil-rights <BR>protections for low-income families. <BR><BR>These civil rights 
and anti-discrimination protections include:<BR><BR>1. A restoration of benefits 
for immigrant families<BR>2. Expanding civil rights protections for parents on 
welfare<BR>3. Reducing language discrimination against parents on welfare<BR>4. 
Providing financial incentives for states that ensure fair treatment <BR>and 
equitable outcomes for all families receiving welfare benefits.<BR>5. Ending the 
lifetime welfare ban for parents convicted of felony drug <BR>offenses<BR>6. 
Collecting and publishing data about welfare outcomes that are <BR>reported by 
race<BR><BR><BR>-- <BR>Grassroots Organizing for Welfare Leadership 
(GROWL)<BR>www.ctwo.org/growl<BR><BR>c/o Center for Third World Organizing 
(CTWO)<BR>1218 East 21st Street Oakland, CA 94606<BR>510 533-7583 x12 
dwhosang@ctwo.org<BR><BR><BR><BR></DIV></BODY></HTML>