<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2716.2200" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT color=#000080>"meeting the needs of a free market"</FONT></DIV>
<DIV><FONT color=#000080><FONT color=#000000></FONT></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT color=#000080><FONT color=#000000></FONT></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT color=#000080><FONT color=#000000>PRIVATE MILITARY COMPANIES PART OF 
U.S. GLOBAL REACH <BR>By Deborah Avant<BR><BR>(Editor's Note: Excerpted from a 
new FPIF policy brief available in its <BR>entirety at: </FONT><A 
href="http://www.fpif.org/briefs/vol7/v7n06miltrain.html">http://www.fpif.org/briefs/vol7/v7n06miltrain.html</A><FONT 
color=#000000> .)<BR><BR>When the Soviet Union collapsed, U.S. forces were 
downsized, but they were <BR>not sufficiently reorganized to meet the demands of 
regional and ethnic <BR>conflicts, humanitarian emergencies, and new missions 
such as <BR>counternarcotics and counterterrorism. In scrambling to meet more 
<BR>requirements with fewer personnel in a more competitive labor market, the 
<BR>U.S. government has turned to private contractors to carry out logistical 
<BR>support, site security, foreign military training, observation missions, 
<BR>and other functions. Today, at least 35 PMCs are based in the United 
States.<BR><BR>Although older companies such as Vinnell, SAIC, and Cubic have 
expanded <BR>into new services, some of the highest profile firms (including 
MPRI, which <BR>L-3 Communications purchased in 2000) are products of the 
post-cold war.<BR><BR>One of biggest growth areas for these companies has been 
in providing <BR>military training. During the 1990s, U.S. private firms trained 
militaries <BR>in more than 42 countries. For instance:<BR><BR>&nbsp; * Hungary 
hired Cubic to help it restructure its military to comply with <BR>NATO 
standards.</FONT></FONT></DIV><FONT color=#000080><FONT color=#000000>
<DIV><BR>&nbsp; * Croatia and Bosnia each hired Military Professional Resources 
<BR>Incorporated (MPRI) to help professionalize, train, and equip their armed 
<BR>forces in 1995.</DIV>
<DIV><BR>&nbsp; * The U.S. has hired MPRI, DynCorp, and other PMCs for military 
training <BR>and other drug war missions in Colombia.</DIV>
<DIV><BR>&nbsp; * The State Department and Pentagon have outsourced portions of 
military <BR>training in Africa to SAIC, MPRI, DFI International, Logicon, and 
other <BR>U.S. companies.<BR><BR>Training foreign armies is a prime component of 
current U.S. engagement <BR>strategy, according to A National Security Strategy 
for a New Century, <BR>published in 1999. Military training is said to further 
U.S. contact with <BR>other countries, to aid in the spread of democracy and 
good civil-military <BR>relations, and to enhance specific U.S. strategic 
concerns. As the Bush <BR>administration pursues its war on terrorism into more 
countries without <BR>expanding the number of uniformed U.S. personnel, PMCs 
appear certain to be <BR>hired to carry out even more training and other 
missions. Currently, for <BR>instance, the Pentagon is considering hiring PMCs 
to train Afghanistan's <BR>post-Taliban military, according to Joint Chiefs of 
Staff Chair General <BR>Richard Myers.<BR><BR>The use of private firms to assist 
overt and covert military missions is <BR>not new. British companies were 
involved in the Middle East and Africa in <BR>the 1950s and 1960s, and the U.S. 
contracted companies to train Vietnamese <BR>forces in the 1960s. During the 
cold war, private U.S. firms were <BR>associated with tasks deemed "too dirty" 
for the U.S. government. In <BR>Vietnam and Central America, reports of shady 
and illegal <BR>activities--including drug smuggling--by private contractors 
were rampant. <BR>The Iran/contra scandal, for example, uncovered evidence that 
companies <BR>like Southern Air Transport and Setco Aviation transported weapons 
to the <BR>Nicaraguan contras after Congress had cut off aid.<BR><BR>Although 
little is publicly known about PMC activities, occasional scandals <BR>have 
continued to capture headlines. In 2001, private American contractors 
<BR>piloting a CIA plane on a drug interdiction flight over Peru mistakenly 
<BR>identified a missionary plane as belonging to drug smugglers. The Peruvian 
<BR>military shot down the plane, killing an American missionary and her 
infant.<BR><BR>Today's PMCs are a subset of what has typically been called 
mercenary <BR>activity. As the number of firms and variety of their functions 
have <BR>expanded over the last decade, PMCs have tried to polish their image 
and <BR>operate more publicly as legitimate businesses. Many have websites, 
grant <BR>interviews, and appear at conferences. They present themselves as 
flexible <BR>tools for use in accomplishing the security goals of their clients 
around <BR>the world. There is now even an organization, the International Peace 
<BR>Operations Association, designed to enhance industry 
standards.<BR><BR>Revenues from the global international security market are 
expected to rise <BR>from $55.6 billion in 1990 to $202 billion in 2010, 
according to private <BR>industry projections. During the 1990s, private 
security companies with <BR>publicly traded stocks grew at twice the rate of the 
Dow Jones Industrial <BR>Average, the Pittsburgh Post Gazette reported in 
February 2000.<BR><BR><EM>(Deborah Avant &lt;</EM></FONT><A 
href="mailto:avant@gwu.edu"><EM>avant@gwu.edu</EM></A><EM><FONT 
color=#000000>&gt; is an associate professor of political <BR>science and 
international affairs at the Elliott School of International <BR>Affairs, George 
Washington University.)</FONT><BR></EM><BR></DIV></FONT></BODY></HTML>