<!doctype html public "-//W3C//DTD W3 HTML//EN">
<html><head><style type="text/css"><!--
blockquote, dl, ul, ol, li { padding-top: 0 ; padding-bottom: 0 }
 --></style><title>Howard Dean gets it</title></head><body>
<div><tt>Vermont Gov. Howard Dean represented the National Governors
Association before the Senate Special Committee on Aging to discuss
issues concerning state Medicaid programs and the costs of long term
care and the need to redefine the long term care model for states.<br>
<br>
<br>
Governor Dean's Testimony<br>
<br>
Senate Special Committee on Aging<br>
<br>
June 20, 2002<br>
<br>
Thank you for inviting me today to speak on behalf of the National
Governors Association.<br>
<br>
As this Committee well knows, the state Medicaid programs bear most
costs of long term care for our seniors and adults with disabilities,
through nursing home care, Medicaid Waiver programs and various state
plan Medicaid services. These costs are increasing dramatically. Our
current model of long term care is unsustainable for the future. We
must make very significant changes if we are to meet the challenges of
the future.<br>
<br>
I suggest a new paradigm with two major elements:<br>
<br>
First, shift our public policy away from providing institutional care
and more towards home based services.<br>
<br>
Second, dramatically change the state and federal partnership for long
term care and the Medicaid program.<br>
<br>
Let me talk about the institutional bias in long term care first.
Nursing home care is an entitlement under the Medicaid Program while
people who would prefer to be on the Home and Community Based Waiver
program must wait, often for a long period of time, on waiting lists.
This means that elderly and disabled Americans are entitled to receive
the highest cost and least desirable service, yet they must wait in
line for the cheaper and more desirable service. There is something
very wrong with this picture. Imagine a person with early signs of
heart disease. His doctor's first interventions likely will be to
recommend changes in diet, exercise, monitoring and perhaps some
medication to manage the condition. The doctor is not likely to
recommend a quadruple bypass as the first option. Yet, when it comes
to long term care, we put the most expensive and least desirable
service first.<br>
<br>
This calls for a complete paradigm shift. We need to treat nursing
homes and other institutional care as the last option, after all other
options have been tried and failed. In our current system, expensive
nursing home care is often the first option. Experience has shown that
we can serve many more people with the same funding, and serve them in
the setting they prefer, when we are able to keep them at home and
avoid institutional costs.</tt></div>
<div><tt><br></tt></div>
<div><tt>Perhaps more importantly, we can provide a higher quality of
life by avoiding institutional services whenever possible. People who
need long term care want it to be provided at home. No one wants to
spend their last days or even years surrounded by strangers, separated
from their families and friends, enduring constant changes in staff
and regular changes even of the people who share their nursing home
room.<br>
<br>
The states are showing today that this can be achieved. It is no
longer just a dream. Over the past twenty years many new and
innovative services have developed around the country. Nationally,
nursing home occupancy rates are dropping as consumers are given other
options. Consumers are demanding more alternatives and rejecting
institutional care. All we have to do is listen to them and follow
their lead. If we do, we will have a better system of care and one
which provides for more people for the same dollars.<br>
<br>
Consumers want more control over their long term care services. They
want to be able to direct their own care and hire their own caregivers
whenever possible. They want to remain in their communities and
participate in community life. Even if they can't remain in their own
homes, they want care that resembles the care they would receive at
home: caring, individualized and flexible care. The flexibility that
consumers want doesn't cost more; in most cases, it actually costs
less.<br>
<br>
If states are freed from the yoke of paying so much for institutional
care, they can dedicate some of the saved dollars to other
non-traditional forms of care, and to preventive care. We believe that
many people do not receive the care they need until their conditions
have worsened to the point that they need institutional care. We
believe that if states were given the flexibility to manage long term
care differently the states could identify elders and adults with
disabilities sooner who, with some support, could prevent more
expensive care in the future. We believe we could prevent not only
nursing home care but many expensive hospital stays.</tt></div>
<div><tt><br>
All this is doable if we shift the paradigm away from institutional
care. Even with the initiatives coming from the administration today
which foster choices and alternatives, there will be too little
progress until Congress acts to limit the institutional bias and
create a level playing field between nursing home care and home based
care. We will still need quality nursing home care for the foreseeable
future. But we can maintain the necessary level of needed nursing home
care while growing home and community based services if Congress will
give the states the tools. We do not need more Waivers; we need the
authority to cap nursing home expenditures at a reasonable level and
re-direct funds to the alternatives that consumers tell us they
want.<br>
<br>
Some people insist we will need more nursing homes. They are wrong.
Baby boomers today are looking for alternatives for their parents. By
the time the baby boomers need long term care, and that is 20 to 25
years away, they will expect, even demand other options. We can't
afford to protect the status quo. We need to listen to our people and
act boldly to develop those services they want and which are more
affordable.<br>
<br>
That doesn't mean we will not need some quality nursing home care for
the foreseeable future. We will and we need to do everything we can to
ensure that it is of the highest quality. However, we need to find the
right balance - a balance that does not exist yet.<br>
<br>
This will not be an easy transition. There are still significant
problems finding enough caregivers and accessible housing. However,
many states are developing new approaches to these problems as well.
Which brings me to my second major point.<br>
<br>
It is time to rethink the federal and state partnership for long term
care financing. I propose that the federal government take over the
financing of all long term care services. This would work for several
reasons.<br>
<br>
First, today the federal government funds various long term care and
related services through Medicaid, Medicare, the Older Americans Act,
the Social Services Block Grant and other funding streams. There are
many possibilities for reorganizing the funding for these services
into a more comprehensive and flexible program.<br>
<br>
Second, the federal government could establish a basic outline, or set
or services so that all Americans had similar opportunities to receive
the long term care option of their choice. This could be done without
sacrificing the flexibility states need to be innovative.<br>
<br>
Thirdly, it could create the opportunity to meld Medicare and Medicaid
funding for long term care into one program. The current system
confuses everyone, from consumers to providers. Given the opportunity,
states could manage the funds and services to the so called
&quot;dually eligible&quot; population and, in all likelihood, save
the federal government money. Or, as I have said, serve more people
for the same dollars.<br>
<br>
We believe this change could help the states, in partnership with the
federal government, manage the costs of long term care while, through
flexibility and innovation, shift the paradigm to home and community
based services.<br>
<br>
In return, the states would accept responsibility for the Medicaid and
health insurance costs for other constituents, especially
children.<br>
<br>
This new partnership would help all parties. Responsibilities would be
clear, and not murky and contradictory as they often are today.
Savings in a given arena would devolve to the governmental entity
responsible for them. Programs and services would be unified and
better coordinated.<br>
<br>
This new partnership could begin with a new paradigm on long term
care. Until and unless we make that change, the costs for long term
care will continue to grow and states will be hindered from reigning
in costs or improving services by federal law and the inherent
institutional bias.<br>
</tt></div>
<div><br></div>
<x-sigsep><pre>-- 
</pre></x-sigsep>
<div>Marta Russell<br>
Los Angeles, CA<br>
http://www.disweb.org</div>
</body>
</html>