<HTML><FONT FACE=arial,helvetica><FONT  SIZE=2>Subj:   <B>I Have Been Accused of Using the Internet to Advocate Travel to Cuba</B>    
<BR>Date:   12/7/02 6:29:58 PM Pacific Standard Time    
<BR><I>From:    warner@scn.org (Tom Warner)
<BR></I>
<BR>Tom Warner here!   I may have the dubious honor of being the first person 
<BR>who has been attacked by the Bush administration for using the internet to 
<BR>oppose the policies of the government.   -   I have been known to do that 
<BR>from time to time, and the internet has been a huge liberating factor in 
<BR>freeing the public from the confines of the commercial media - news print 
<BR>- TV - radio - etc.    Now for the first time demonstrations of heretofore 
<BR>unprecedented size can happen within weeks of a reactionary development.
<BR>
<BR>What I have been accused of is using the internet and the web site of the 
<BR>Seattle/Cuba Friendship Committee to "organize and promote" a trip to Cuba 
<BR>without a license.    I regularly do publicize trips to Cuba, both 
<BR>licensed and unlicensed.    I have had to engage attorneys on my behalf to 
<BR>represent me in this matter.   
<BR>
<BR>I am concerned that this assault on the freedom of speech and expression - 
<BR>especially through the internet - be stanched before it chills peoples 
<BR>free expression and their ability to respond to objectionable behavior by 
<BR>the government or other powers in authority.    I am attaching jpg. images 
<BR>of the letter that they sent to me and the "evidence" that they are using 
<BR>from our web site.   Failure on my part to respond in a timely manner to 
<BR>these accusations can result in a penalty of thousands of dollars.
<BR>
<BR>As a first step in fighting against this undemocratic act by the Treasury 
<BR>Department, I would like to call a press conference and I would like to 
<BR>have you and the staff of your magazine present.    The press will be more 
<BR>attentive if there are concerned citizens such as yourself present.    
<BR>Could you attend such a press conference?    Could you write up an article 
<BR>about this assault on civil liberties and the internet and computer usage?
<BR>
<BR>If you know of others in the progressive community or who have strong 
<BR>feelings for an unfettered internet, have them contact me, please.
<BR>
<BR>In solidarity,
<BR>
<BR>Thomas W. Warner (Secretary Seattle/Cuba Friendship Committee)
<BR>8923 2nd Ave. N.E.
<BR>Seattle, WA, 98115
<BR>(206) 523-1720
<BR>warner@scn.org
<BR>http://www.seattlecuba.org
<BR>
<BR>This is the answer that my attorneys have prepared for me to avoid a many 
<BR>thousand dollar fine for non-response.
<BR>
<BR>
<BR>9 December 2002
<BR>
<BR>U.S. Department of the Treasury
<BR>
<BR>Office of Foreign Assets Control
<BR>
<BR>Attn: Martin O. Odenyo
<BR>
<BR>1500 Pennsylvania Ave. N.W. (Annex)
<BR>
<BR>Washington, D.C. 20220
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Re: FAC No. CU-201336
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Dear Mr. Odenyo:
<BR>
<BR>This letter is in response to your ARequirement to Furnish Information@
<BR>letter to Mr. Thomas W. Warner, dated 16 October 2002. I represent Mr.
<BR>Warner in this matter and am supplying this response to you on his 
<BR>behalf.
<BR>
<BR>In your letter, you refer to a posting on a website 
<BR>(www.seattlecuba.org),
<BR>in which Mr. Warner allegedly forwarded information about a conference
<BR>held
<BR>in Havana, Cuba, on 17-24 February 2002. Mr. Warner did not personally
<BR>attend the conference; he did not travel to Cuba; nor did he organize the
<BR>conference.
<BR>
<BR>I have reviewed the federal regulations that were referenced in your
<BR>letter,
<BR>31 C.F.R. 515.201(b), and do not see that forwarding information to an
<BR>Internet site about a conference in Cuba in any way is prohibited. 
<BR>Passing
<BR>along information hardly qualifies as the type of prohibited financial
<BR>transaction covered by the Treasury Department=s regulations.
<BR>
<BR>Mr. Warner possesses certain First Amendment rights, as well as rights
<BR>under
<BR>the International Covenant on Civil and Political Rights (which the U.S.
<BR>has
<BR>signed and ratified), to freedom of speech. These rights include the 
<BR>right
<BR>to advocate that other Americans exercise their rights, under the U.S.
<BR>Constitution (Amendments 1 and 5) and the ICCPR, to travel freely abroad,
<BR>to
<BR>seek information through such foreign travel and to exchange information
<BR>with foreign persons.
<BR>
<BR>The U.S. Department of the Treasury therefore has no authority under the
<BR>U.S. Constitution, the ICCPR or 31 C.F.R. 515.201 to interfere with Mr.
<BR>Warner=s rights to post information on the Internet about a conference in
<BR>Cuba.
<BR>
<BR>Although it is our position that Mr. Warner has the right to urge people
<BR>to
<BR>travel to Cuba without a Treasury Department license, notably, nothing on
<BR>the Internet posting urges people to break the law in order to attend the
<BR>conference.
<BR>
<BR>As you are undoubtedly aware, there are a variety of Treasury Department
<BR>regulations which authorize travel to Cuba B 31 C.F.R. 515.420 (fully
<BR>hosted
<BR>travel), 515.575 (humanitarian projects), 515.574 (support for the Cuban
<BR>people), &amp; 515.567 (public performances, clinics, workshops, athletic and
<BR>other competitions). See also 31 C.F.R. 515.560 (Travel-related
<BR>transactions).
<BR>
<BR>There is no indication that someone posting information on an Internet
<BR>website about a conference in Cuba would expect that people reading the
<BR>website would not be eligible for a specific or general license, issued 
<BR>by
<BR>the Treasury Department under one of these various sections.
<BR>
<BR>In this regard, apparently, according to press accounts, prominent 
<BR>elected
<BR>officials and civic leaders from Seattle did attend this conference. I
<BR>have
<BR>learned from other counsel that these individuals traveled to Cuba
<BR>pursuant
<BR>to License #CU-63506. Thus, even if Mr. Warner=s alleged speech activity
<BR>of
<BR>posting an informational article on a website had the effect of
<BR>influencing
<BR>someone to go to Cuba to attend the conference, and even, assuming
<BR>arguendo
<BR>that various constitutional and international law provisions do not
<BR>protect
<BR>his speech, any travel that occurred was not prohibited.
<BR>
<BR>Finally, with regard to your request for detailed information pursuant to
<BR>31
<BR>C.F.R. 501.602, your requests interfere with Mr. Warner=s, and others=,
<BR>rights to freedom of speech, freedom of association, and due process of
<BR>law
<BR>protected under U.S. Const. amends. 1 &amp; 5, and the ICCPR, Article ___. To
<BR>the extent that the request subjects Mr. Warner to any criminal sanction,
<BR>he
<BR>is invoking his right to remain silent under U.S. Const. amend. 5.
<BR>
<BR>Additionally, in light of the substantial numbers of Cuban-Americans and
<BR>others who travel to Cuba, with the knowledge of the OFAC, in apparent
<BR>violation of the Cuban Assets Control Regulations, but without
<BR>consequence,
<BR>and in light of the large number of people who express opinions to others
<BR>about the desirability of travel to Cuba, your request for information
<BR>constitutes discriminatory enforcement of the laws in violation of the
<BR>First
<BR>and Fifth Amendments.
<BR>
<BR>Sincerely,
<BR>
<BR>
<BR>
<BR>Lynne Wilson
<BR>
<BR>Attorney at Law
<BR>
<BR></FONT></HTML>