<html>
Two items from US Senator Russ Feingold:<br>
<br>
<br>
Feingold Introduces &quot;Competition in Radio and Concert Industries
Act”<br>
<br>
http://feingold.senate.gov/~feingold/releases/03/01/2003128910.html<br>
&nbsp;<br>
January 28, 2003 <br>
<br>
Washington, D.C.&nbsp; U.S. Senator Russ Feingold today introduced the
&quot;Competition in Radio and Concert Industries Act,&quot; as the
Senate Commerce Committee prepares to hold a hearing on the issue later
this week. Senator Feingold will be the lead witness at the hearing.
Feingold's legislation would help consumers and small and independent
radio station owners and promoters by prohibiting anti-competitive
practices in the radio and concert industries. Senator Zell Miller (D-GA)
is an original co-sponsor of this legislation. <br>
&quot;The time has come for Congress to address the issue of
consolidation in the radio industry,&quot; Feingold said. &quot;Since
originally introducing this legislation in June of 2002, I have seen a
groundswell of interest both in Congress and among artists, consumers,
independent radio stations, and local promoters in restoring fairness to
radio. My legislation will reduce concentration and crack down on
anti-competitive practices, such as the new pay-to-play
system.&quot;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<a href="http://feingold.senate.gov/~feingold/speeches/03/01/2003130442.html" eudora="autourl">http://feingold.senate.gov/~feingold/speeches/03/01/2003130442.html</a><br>
Statement of U.S. Senator Russ Feingold<br>
<i>At the Senate Commerce Committee Hearing <br>
On Media Concentration and Ownership in Radio</i> <br>
<br>
January 30, 2003 <br>
Thank you Mr. Chairman and ranking member Hollings for holding this
hearing to examine the effects of radio station ownership consolidation.
I also want to thank Senator Dorgan for his leadership on this issue. If
Congress had heeded Senator Dorgan's warnings about the effects of
consolidation on many of our communities, perhaps we wouldn't be here
today. <br>
I'll start by saying that I love radio. It brought baseball play-by-play
and Bob Dylan songs into my life, along with countless other enriching
influences. I'm sure everyone in this room has his or her own version of
that sentence, because radio always has been -- and continues to be,
despite competition from assorted new technologies -- nothing less than
the soundtrack of American life. Whatever our different experiences, we
are all the beneficiaries of radio's basic, uncomplicated and utterly
vital principle: Radio is a public medium that must serve the public
good. <br>
But, over the last year, I have learned that the rapid consolidation in
ownership of the radio and concert industry has made it difficult for
individuals, artists, and organizations to find outlets to express their
creativity and promote diversity. <br>
A groundswell of anger is building in Wisconsin and across the country
about these changes. People are actually angry about this. I know, of
course, because when people are angry they call their senators. <br>
I received my first contact about this more than a year ago. Owners of a
local concert promotion company said they were being pushed out of
business by the anti-competitive practices of a large radio station and
promotion company. Then I heard from a local radio station owner. He said
his station had, without warning and without compensation, lost
syndicated programming -- after investing a lot of years and a big chunk
of money into building an audience for that programming -- to a station
across town, a station recently bought by a large radio station ownership
group. Both of these small, local businesses cited the same company&nbsp;
the Clear Channel Corporation. <br>
I first asked the Administration to look into anti-competitive activities
and allegations that Clear Channel and other companies were trying to
evade the already minimal local ownership limits. I didn't hear back for
quite a while. <br>
I did, however, get an earful from many others, especially after I spoke
to a reporter from the Chicago Tribune. In the interview I expressed my
concerns about these issues. I also mentioned that I was looking at
possible legislation. The response to this was overwhelming and fervent.
Songwriters, artists, promoters, managers, consumer groups, religious
organizations, unions and radio station owners all called or wrote,
asking &quot;What can I do to support your efforts?&quot; <br>
This legislation is not just about entertainment. More broadly, neither
is this issue. I am here not just because I want to preserve radio as
entertainment. I am here because we must preserve radio as a medium for
democracy. <br>
There will likely be a number of conflicting views expressed about both
the levels and effects of radio ownership consolidation during this
hearing today. After all the market power can be measured in a number of
different ways. Some may argue that owning a thousand stations is only a
fraction of the total number of stations in the United States. While this
statement is true, I think it is important to view any ownership numbers
in recent historical perspective. <br>
When the 1996 Telecommunications Act became law there were approximately
5,100 owners of radio stations. Today, there are only about 3,800 owners,
a reduction of about 25%. Minority ownership has also decreased&nbsp; the
number of African American owners of radio stations has fallen by 14%.
Prior to 1996, one company couldn't own more than 20 AM stations and 20
FM stations. Now two companies control 42 percent of the content that
reaches listeners and 45 percent of industry revenues. <br>
The concentration of ownership is perhaps most startling when we look at
radio station ownership in local markets. <br>
Four radio station companies control nearly 80 percent of the New York
market. Three of these same four companies own nearly 60 percent of the
market share in Chicago. In my home state of Wisconsin, four companies
own 86 percent of the market share in the Milwaukee radio market. <br>
At the same time that national and local markets have been consolidated,
I have heard countless stories of how some of the large radio station
ownership groups also wield increasing power through their ownership of a
growing number of businesses related to the music industry. <br>
Take Clear Channel as an example. This corporation owns more than 1,200
radio companies, more than 700,000 billboards, and controls numerous
venues across the United States. It also owns the largest concert
promotion company in the United States. <br>
During the last year and a half, I have heard countless allegations about
leveraging its cross ownership in an anti-competitive manner. I have
heard from small businesses in Wisconsin&nbsp; local promoters and local
radio stations&nbsp; who talk about large radio and promotion companies
tying in radio and promotion services to push them out of business. 
<br>
These local businesses are happy to compete in a free marketplace, but
when a company uses their cross ownership&nbsp; especially using a public
medium like radio&nbsp; in an anti-competitive manner, it is simply
unacceptable. <br>
Some will likely argue that consolidation benefits consumers. For
example, they will often say that since 1996, there have been more
formats, or type of radio stations, in almost every market. But what they
won't tell you is that since many of these same &quot;formats&quot; are
owned by the same out of state companies that play the same songs and
share the same news&nbsp; which actually reduces consumer choices. <br>
There are other disturbing ways in which the concentration of ownership
is changing what we hear on the radio. Singers, musicians and managers
have talked with my staff and with me about some new and very daunting
challenges they face when trying to get their songs onto the airwaves.
These people are very concerned that playlists are no longer based on
quality -- subjective as that is -- but are sold to the highest bidder
instead. They told me how, in the past, if you couldn't get a DJ in
Cleveland to play your song, you could try to find one in Pittsburgh who
would. And if the song was a hit in Pittsburgh, the Cleveland DJ would
hear about it. <br>
I am told that doesn't happen any more. It can't. The same companies own
stations in both markets. If they don't want to play a song, they don't -
Anywhere. Opportunities for artists to try their music &quot;somewhere
else&quot; just don't exist. <br>
I have been hearing about a shakedown system, where large radio stations
allegedly require huge payments through independent promoters before
they'll put a song on the air. If you don't have the money to play in
this system, you are shut out. Is this &quot;pay-for-play&quot;? If it
isn't, I'd like to know what is. <br>
Consider also how the rise in ticket prices coincided with the passage of
the 1996 Telecom Act. More precisely, consider that ticket prices went
through the roof. <br>
Before the Act was passed, ticket prices were increasing at a rate that
was slightly higher than the Consumer Price Index. Since the Act became
law, ticket prices have increased at a rate that's almost 50 percentage
points higher than the Consumer Price Index. From 1996-2001, concert
ticket prices rose by more than 61 percent, while the Consumer Price
Index increased by just 13 percent. <br>
There are a number of factors behind this rise in ticket prices. But the
fact is that the largest radio sation ownership group also is involved in
over 60 percent of the concert industry, in terms of revenue, certainly
begs the question&nbsp; has consolidation within the radio and concert
industry led to increased ticket prices? <br>
Because of these concerns, I have re-introduced legislation, the
Competition in the Radio and Concert Industries Act, which would address
the levels of concentration, curb some of the anti-competitive practices,
and end the alleged new payola system. <br>
My legislation prohibits those who own radio stations and concert
promotion services or venues from leveraging their cross-ownership to
hinder competition in the industry. For example, if an owner of a radio
station and a promotion service hinders access to the airwaves of a rival
promoter or artist, then the owner would be subject to penalties. <br>
My legislation will also help to curb further concentration that leads to
these anti-competitive practices. <br>
It would strengthen the FCC merger review process by requiring the FCC to
scrutinize the mergers of any radio station ownership group that reaches
more than 60% of the nation. <br>
My legislation would also curb consolidation on the local level by
preventing any upward revision of the limitation on multiple ownership of
radio stations in local markets. <br>
The bill would also prohibit the alleged new payola system, where the big
radio corporations are said to leverage their market power to require
payments from artists in exchange for playing their songs. <br>
These are not radical notions. All my legislation says is that first,
let's get a handle on consolidation and crack down on alleged
anti-competitive practices. Second, let's modernize our payola laws to
make sure all forms of payola are banned. <br>
I hope many of you will join me in cosponsoring this legislation, but I
also hope that this hearing will flush out other issues that are leading
to many of the concerns I have been hearing. <br>
Americans should be able to hear new and different voices, and those
voices deserve a place on the publicly-owned airwaves. Radio is one of
the most vibrant mediums we have for the exchange of ideas and for
artistic expression. <br>
This public medium has long served the public good, and we must ensure
that it continues to do so. If we don't act now, further concentration in
the industry will guarantee that the range of voices we listen for when
we turn on the radio, the voices of democracy that make radio unique,
will continue to fade away. <br>
Again, Mr. Chairman, thank you for holding this hearing and I look
forward to working with you and the other members of this committee.
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</html>