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<html><head><style type="text/css"><!--
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 --></style><title>Margo wants your opinion</title></head><body>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3"
color="#000000"
>http://www.smh.com.au/text/articles/2003/06/09/1055010916913.htm</font
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<div><font face="Lucida Grande" size="-3"
color="#000000"><br></font></div>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000">Howard's
Senate strip: All power to him</font><br>
<font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000"></font></div>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000">Sydney
Morning herald</font></div>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000">June 9
2003</font></div>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000"><br>
By Margo Kingston<br>
<br>
John Howard - that's right, the self-styled most conservative leader
in Australian politics - wants to wipe out more than a century of
Senate checks and balances in the most dramatic shift in power from
the people to the Prime Minister and Cabinet that Australia has ever
seen.<br>
<br>
The irony for Labor is exquisite. The conservative Parties have always
defended the Senate and its powers, and used them to the limit when
they blocked supply to the Labor Government in 1975.<br>
<br>
It's been Labor - the reforming Party, the party determined to
progress the cause of the outsiders to power, the party determined to
change the status quo - which has hated Senate power.<br>
<br>
Now Howard wants to gut the Senate. His idea shows that he is now the
policy and political system radical, and that progressives are reduced
to fighting to defend what they've gained and are losing every day
that Howard remains in power. Progressives have no choice but to
defend to the death the Senate which once so frustrated them.
Conservatives have no choice but to join them, as conservative legal
academic Greg Craven did in the Australian this morning:<br>
<br>
&quot;One of the greatest contemporary problems of Australia's
constitutional system is that there are too few limits on government
power. A popular prime minister with a supportive back bench is like
an elephant in the jungle. What he likes, he takes, and what he
dislikes he stamps to death ... Ironically, such a proposal is deeply
anti-conservative and anti-liberal.&quot;<br>
<br>
Howard's idea also shows that he believes the neo-liberal, read
corporatist model is now so entrenched that there is no need for a
Senate to keep Labor on a leash. It's the ultimate sign that he thinks
he's won, for once and for all, the battle of ideas and ideals raging
in Australia since 1983, when Hawke and Keating began privatising,
outsourcing, corporatising and deregulating. In other words, he
believes his vision for Australia has nothing of substance to fear
from Labor any more.<br>
<br>
Politics is about power and power is about numbers and the
consequences of having them. It is the power of consequential numbers
that gives the Senate the clout to force debate on the merits of
proposals, the power to compel government to justify what it's doing.
Government accommodates the Senate, participates in its inquiries and
answers its questions only because the Senate has the power to block
its legislation. There is no other reason. For proof, it is routine
for the House of Representatives to pass complex legislation in a
moment, on the promise that the Senate will looks at what it all means
and seek community input. The government, in other words, outsources
community consultation to the Senate.<br>
<br>
Because of this, MPs within the government are empowered to dissent.
Early last year, the government's anti-terrorism bill proposed to
crush political dissent by demonstrations and industrial pickete
through an extraordinarily wide definition of &quot;a terrorist
act&quot;, and to give the Attorney-General the power to ban any
political organisation he wished. Through the Senate inquiry process,
this disturbing, wholesale trahing of citizen's rights and the
trashing of democratic principles it entailed were exposed through
detailed submissions from lawyers and human rights campaigners across
the country.<br>
<br>
Many Liberals - Senators and MPs - were convinced, to the extent that
they defied the Prime Minister and forced significant changes.<br>
<br>
Those dynamics would not have been possible if Howard's constitutional
changes were in place. Party discipline - ie the subjugation of the
views of MPs elected by the people to the desires of the Cabinet -
would have prevailed, and the government's changes would have got
through at a joint sitting after the bill was rejected twice.<br>
<br>
Why? The power of numbers. With one constitutional change, a Prime
Minister with the numbers in a joint sitting could roll over Senate
scrutiny without qualm, refuse to answer the hard questions, and roll
over internal dissenters with the charge of disloyalty.</font></div>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000"><br>
Without the change, dissenters could argue that, given the Senate
numbers, compromise was essential. The Senate's power gives them - and
us - power.<br>
<br>
And without the power to reject legislation, the media would take no
interest in Senate debates. Why bother, when after a couple of debates
a joint sitting would force through exactly what the government
wanted? Thus, the structural trigger for detailed public debate on
contentious matters would be gone.<br>
<br>
I've always been a supporter of the Senate, whether Labor or the
Liberals are in power. I don't trust either of them with unbridled
power. Just as importantly, the Senate's proportional system of
election means the public's diversity of views and priorities are more
truly represented in the Parliament. It's a safety valve. It is
through the Senate that the great debates which divide our nation are
argued and resolved, with the input of voices across the political
spectrum.<br>
<br>
Industries and lobby groups who've been forgotten in a big policy
change or who haven't got the clout to be heard by the big parties
often get their views across by approaching Senators, particularly in
minor parties. The rail industry, for example, lived in the Democrats
offices during the GST debate, and thus made their point that the
proposed big drops in diesel prices would advantage trucks as carriers
of goods, and thus add to environmental damage. Meg Less reported at
the time that Costello's face went blank when she raised this issue -
he hadn't even realised that economic policy could affect the
environment! So a Senate with power can force valid policy objections,
and often more innovative policy responses, onto the table. Can you
imagine Costello turning up, let alone listening to Lees, if he knew
that a joint sitting would pass his legislation in any event?<br>
<br>
Because of the power of numbers, the government is forced to justify
what it's doing with facts, not assertion, and to answer the
criticisms of voices otherwise completely disempowered in the
political system. It keeps the government is touch with, and
accountable to, ALL the people, not just its donors and mates and
pollsters.<br>
<br>
Which brings me to the crucial point. John Howard has always argued
that, alone among all the major democracies, Australia does not need a
bill of rights. He justifies this on the basis that there are enough
checks and balances in our system to protect the rights of citizens
vis a vis the States without giving the Courts the power to uphold
them against State trangressions.<br>
<br>
Tearing away the Senate's checks and balances would leave a gaping
hole which only a bill of rights could fill. The Senate's best
continuous committee is its &quot;scrutiny of bills committee&quot;,
which checks every bill that comes before it against a list of
fundamental human and citizen rights and reports breaches - invariably
in a bipartisan report - to the Senate. This committee is one of a
myriad of ways in which the Senate acts as scrutineer of the
government's dealings with human and citizen's rights, and is bedrock
essential in a system with no protections of the citizen in its
constitution. Without a Senate with real power, it would be open
season for any government to transform our democracy and our rights
within it without our permission.<br>
<br>
Take electoral reform, the most fraught sort of all, as it can, unless
carefully monitored, be used by a government to entrench itself in
power by altering the rules to its advantage. For example, many in the
government want voluntary voting because they believe that fewer Labor
than Coalition voters would vote if voting was not compulsory. Under
Howard's system, this could be passed via a joint sitting without even
the whiff of a mandate from the Australian people.<br>
<br>
The fact that Howard is proposing this is a sign that he believes
Liberal governments are likely to rule Australia in the medium term.
No government would propose anything so radical unless it believed it
had the time to put through such major changes to Australia that the
opposition would be extremely hard pressed to reverse them.<br>
<br>
Labor will flounder around trying to work out a position on this one -
Paul Keating's frustration with the the Senate saw him call Senators
&quot;unrepresentative swill&quot;. Both major parties, in principle,
want the least possible resistance to whatever they want to do, and
both conveniently forget, while in government, that minor parties have
no power unless the two major parties are at odds.</font></div>
<div><font face="Lucida Grande" size="-3" color="#000000"><br>
If Howard wants to castrate the Senate, he'd better propose a bill of
rights to keep Australian citizens in the game. Better still, Labor
could propose it. Nothing could be more guaranteed to kill off
Howard's power grab.<br>
<br>
***<br>
<br>
I'd love your comments on Howard's proposal.
mkingston@smh.com.au</font></div>
</body>
</html>