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<BODY bgColor=#ffffff>
<DIV><FONT face=Arial size=2>[A small addition for the Left Barrister's 
Organization list-- courtesy of me from my day job at the Brennan Center-- 
NN]</FONT></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><FONT face=Arial size=2></FONT></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><FONT face="Times New Roman" size=3>** From the 
Brennan Center for Justice at NYU Law&nbsp; **</FONT></FONT></DIV>
<DIV>
<P><FONT face=Arial size=2><STRONG>It's Not About Federalism #7: 
</STRONG></FONT></P></DIV>
<DIV><FONT face=Arial size=2><FONT face="Times New Roman" 
size=3><STRONG>Conservative Justices Expand Federal Power</STRONG></FONT></DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>* A case on insurance regulation in California involving Holocaust 
survivors</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>* A case on Internet filters at libraries</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>* Two cases on affirmative action in Michigan</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>* A question of whether arbitrators can decide class action lawsuits in 
South Carolina.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>What do these decisions by the Supreme Court on Monday all have in 
common?</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>If Chief Justice Rehnquist had his way, federal power would trump state 
law in every one.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;&nbsp; </SPAN>Rehnquist 
was joined by Justice Kennedy in each case and by Justice O’Connor in all but 
the <I>Grutter </I>affirmative action decision.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>Justices Scalia and Thomas held slightly 
truer to their rhetorical vision of states rights, so the focus of the day on 
variations on states rights&nbsp;was one reason for an unusual deviation from 
the usual lineups of 5-4 splits.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; 
</SPAN>But monday showcased a nice collection of decisions to illustrate the 
point that the conservative Justices routinely trump state laws or individual 
rights with federal power when it suits their broader substantive 
views.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>In the case of affirmative action, this reality of conservative ideology 
trumping “states rights” has been obvious for decades, as states and local 
governments have struggled with overcoming centuries of racism in designing 
affirmative action programs, only to have the Supreme Court repeatedly strike 
down their efforts with arbitrary and vague principles. (And since <I>Washington 
v. Davis </I>in 1976, there has been no similar judicial energy to strike down 
systematic local racism against blacks or other minority groups.)<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp;&nbsp; </SPAN>And yesterday’s split decision has 
seemingly left states at the mercy of federal judicial whim with a decision 
that, in the words of Salon writer Joan Walsh, leaves legal affirmative action 
in the category of pornography—we’ll know it when a federal judge sees it. See 
</FONT><A 
href="http://www.salon.com/opinion/feature/2003/06/24/affirmative_action/index.html"><FONT 
face="Times New Roman" 
size=3>http://www.salon.com/opinion/feature/2003/06/24/affirmative_action/index.html</FONT></A></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>In <I>American Insurance Association v. Garamendi, </I>the Court struck 
down a California state law seeking to protect victims of the Holocaust by 
forcing insurance companies to disclose their role as a condition of doing 
business in the state.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>Maintaining 
a “single voice” on foreign affairs is not an unreasonable position, but as the 
four dissenters noted in this case, the federal government had developed no such 
unified voice on the subject.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>As 
Justice Ginsberg argued:</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman"><SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>“No 
executive agreement or other formal expression of foreign policy disapproves 
state disclosure laws like the HVIRA [the California law in question]. Absent a 
clear statement aimed at disclosure requirements by the ‘one voice’ to which 
courts properly defer in matters of foreign affairs, I would leave intact 
California's enactment.”</FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">Yet despite that absence of formal legal preemption, 
Rehnquist, Kennedy and O’Connor (here in a decision by Souter and joined by 
Breyer) voted to gut the California law in the name of federal monopoly power 
over issues effecting foreign relations in cases where there is even an inkling 
of differing strategies by federal diplomacy, whether the federal government has 
sought to bar state actions or not.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; 
</SPAN>De facto, this means that informal negotiations by the executive branch, 
with no formal law passed, can become an automatic veto on state government 
action to demand just international actions by multinational corporations.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; While few scholars would question the need for 
the federal government to prevent disruptive state action when 
needed,</SPAN>&nbsp; this decision is a dramatic statement of monopoly power in 
regulating multinational companies by the federal branch, and it is a 
problematic expansion of Presidential power to veto state action without having 
to pass either law or clear executive order.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>Hostility to trial lawyers and pro-corporate principles trumped states 
rights in Monday’s <I>Green Tree Financial Corp. v. Bazzle</I> case.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>At stake in the controversy was the 
broad and complex issue of how federal courts should interpret the Federal 
Arbitration Act as to when arbitration clauses should trump local legal 
proceedings.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>In the case, however, 
a ruling by the South Carolina Supreme Court and by the arbitrator chosen by 
both sides had each ruled that additional plaintiffs harmed by <I>Green Tree</I> 
could be added to the proceedings as a class action.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>The odd duo of Justice Stevens and 
Justice Thomas each took the strongest states rights position that, since the 
arbitration clause specified that South Carolina law would govern, the US 
Supreme Court should defer to the South Carolina top court.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>The three other liberal Justices, joined 
by Scalia, felt that a clearer ruling by an arbitrator, rather than the state 
court, should govern the contract interpretation.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">But only Rehnquist, Kennedy and O’Connor declared, in 
dissent, that they could substitute their judgment for both the state Court and 
the arbitrator to definitely rule that class actions were disallowed, in 
complete contravention of South Carolina state law.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>This decision, given the silence of the 
contract on the issue and the clear statement of state law on the matter, is a 
rather breathtaking assertion of federal power by these conservative Court 
members.<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>Finally, there was the case upholding the federal law requiring local 
libraries to use Internet filtering software, <I>US v. the American Library 
Association,</I> on pain of being denied federal library funding<I>.</I>&nbsp; 
While the First Amendment aspects of the case were front and center, the case 
also involved the kinds of financial strings used to control local government 
that states rights conservatives usually deplore.&nbsp; Yet here, all five 
conservative Justices (joined by Breyer) upheld the use of federal financial 
inducements to restrict the provision of information by local government 
entities.&nbsp; Although the conservatives maintained that their ruling was 
based on a desire to allow public libraries themselves the freedom to control 
their own collections, it was left to a liberal Justice, in this case Justice 
Stevens, to note what the Court was doing was permitting Congress to require 
that libraries use filtering software to which the vast majority of libraries 
object, thus removing the ability of "local decisionmakers to tailor their 
responses to local problems."<BR></FONT></P>
<P class=MsoNormal 
style="MARGIN: 0in 0in 0pt; mso-layout-grid-align: none"><SPAN 
style="FONT-FAMILY: TimesNewRoman"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></SPAN></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">What is striking in these Monday cases (and most cases 
touching on the state-federal divide of powers) is how consistently inconsistent 
both conservatives and progressives Justices are in these matters.<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>On Monday, only Justice Stevens 
consistently took the side against federal power, yet no one, least of all 
Justice Stevens himself, would label his philosophy as driven by a states rights 
vision. <SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3>Instead, it’s the core substantive values that divide judges 
ideologically that seem a far better map to these decisions, not the occasional 
bits of federalism rhetoric used to dress them.</FONT></P>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman"></FONT></FONT>&nbsp;</P><FONT face="Times New Roman" 
size=3>
<H1 style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">It’s 
Not About Federalism, It’s about Values and Ideology<SPAN 
style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN></FONT></FONT></H1>
<H1 style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT face=Arial size=2><SPAN 
style="mso-spacerun: yes"></SPAN></FONT></FONT>&nbsp;</H1></FONT>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT face="Times New Roman" 
size=3></FONT>&nbsp;</P><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">
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style="mso-fareast-font-family: 'Arial Unicode MS'"><o:p></o:p></SPAN></P></FONT></FONT>
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT 
face="Times New Roman">&nbsp;<o:p></o:p></FONT></FONT></P>
<H1 style="MARGIN: 0in 0in 0pt"><FONT size=3><FONT face=Arial size=2><SPAN 
style="mso-spacerun: yes"></SPAN></FONT></FONT>&nbsp;</H1></FONT></DIV>---<BR>You 
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