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<BODY>
<DIV><FONT size=2>I found a discussion of the ABM treaty termination issue (and 
the lawsuit that was filed by 32 congressfolx) here:</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><A 
href="http://www.armscontrol.org/act/2003_01-02/briefs_janfeb03.asp#abm"><FONT 
size=2>http://www.armscontrol.org/act/2003_01-02/briefs_janfeb03.asp#abm</FONT></A></DIV>
<DIV><FONT size=2></FONT><FONT size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=2><SPAN><BR>
<H1></SPAN><SPAN>ABM Lawsuit Dismissed</H1>
<P>A federal judge dismissed a lawsuit December 30 by 32 members of the House of 
Representatives charging that President George W. Bush could not unilaterally 
withdraw the United States from the 1972 Anti-Ballistic Missile (ABM) Treaty. It 
is unclear if the representatives, led by Dennis Kucinich (D-OH), will appeal 
the decision. <A 
href="http://www.armscontrol.org/act/2002_07-08/abmjul_aug02.asp">(See 
<I>ACT</I>, July/August 2002.)</A></P>
<P>Judge John D. Bates, citing two points, rejected hearing the representatives’ 
claim that Congress needs to give its assent for the United States to withdraw 
from a treaty. Bates ruled that the representatives did not have the proper 
standing to bring the case because they were not personally injured by the 
president’s act and because the issue of treaty termination is a “nonjusticiable 
‘political question’ that cannot be resolved by the courts.” </P>
<P>On the first point, Bates asserted that, since the representatives were 
claiming that they suffered “a grievous institutional injury by being deprived 
of their constitutional right and duty to participate in treaty termination,” 
they could not claim personal injury, a prerequisite for bringing a lawsuit. 
Bates also denied that the representatives could even claim an “institutional” 
injury, declaring that they “have not been authorized, implicitly or explicitly, 
to bring this lawsuit on behalf of the House, a committee of the House, or 
Congress as a whole.” He further observed that, in the time after the United 
States withdrew from the ABM Treaty in June 2002, neither the House nor the 
Senate has objected as an institution to the president’s action.</P>
<P>Explaining his second reason for dismissing the case, Bates noted that no 
branch of government is assigned the authority to terminate a treaty but that 
the Constitution “clearly relegates authority over foreign affairs to the 
Executive and Legislative Branches, with no role for the Judicial Branch to 
second-guess or reconsider foreign policy decisions.” He added that, since 
Congress had not asserted itself on the issue, neither should the court. Doing 
so “would preempt what is clearly the prerogative of Congress,” Bates 
concluded.</P>
<P>John Burroughs, a lawyer for the representatives, took heart from one aspect 
of the judgment, noting in a January 1 statement that Bates’ decision “does not 
foreclose Congress from asserting its constitutional role in the treaty 
termination process.”</P>
<P>&nbsp;</P></SPAN></FONT></DIV></BODY></HTML>