<html>
<body>
<font size=3><br>
</font><font face="Arial, Helvetica" size=3><b>Kerry vs. Bush, Edwards
vs. Cheney<br>
Comparing Civil Rights Records<br>
</b>by George E. Curry <br>
<a href="http://mail1.icptrack.com/track/relay.pl?r">http://www.blackcommentator.com/110/110_compare_civil_rights.html<br><br>
</a></font>This article originally appeared in
BlackPressUSA.com.<br><br>
Now that the presidential debates are over and campaign surrogates have
tried to interpret or misinterpret what we saw for ourselves, there is no
better time to ignore the rhetoric and check out the candidates’
records.<br><br>
Because John Kerry and his Democratic vice presidential running mate,
John Edwards, served in the Senate, their votes can be reviewed. And the
same can be said for Vice President Dick Cheney, who served in the House.
Like many groups, each year the NAACP issues a Civil Rights Report Card,
grading members of Congress on issues important to African-Americans.
Every year they were in office, both Kerry and Edwards received As. When
Cheney served in Congress from 1977 to1988, he received an F every
session.<br><br>
Of course, President Bush has never served in the House or Senate, making
it more difficult to assign him a grade. But the U.S. Commission on Civil
Rights has examined Bush’s White House years and last week issued a draft
staff report titled, “Redefining Rights in America: The Civil Rights
Record of the George W. Bush Administration, 2001-2004.” The report is
available online at
<a href="http://www.usccr.gov/pubs/bush/bush04.pdf" eudora="autourl">www.usccr.gov/pubs/bush/bush04.pdf</a>.
<br><br>
The 166-page study by the independent, bi-partisan agency concludes:
“President Bush has neither exhibited leadership on pressing civil rights
issues, nor taken actions that matched his words.”<br><br>
It explains, “Public statements are a means by which Presidents draw the
country’s attention to important matters. However, President Bush seldom
speaks about civil rights, and when he does, it is to carry out official
duties, not to promote initiatives or plans for improving opportunity.
Even when he publicly discusses existing barriers to equality and efforts
to overcome them, the administration’s words and deeds often
conflict.”<br><br>
Although it is impossible to review all of the findings in this limited
space, let’s look at a few key areas:<br><br>
NO CHILD LEFT BEHIND – Described as the most sweeping public education
change in decades, President Bush signed the No Child Left Behind Act
into law on Jan. 8, 2002. It requires states to test students on a
regular basis, issue state-wide progress reports and have all students
academically proficient by the year 2014. “The Bush Administration has
not pushed for funding to support the requirements,” the Commission study
says. “…The actual funding has fallen short of levels authorized in the
legislation. In 2003, funding fell $8 billion short, and in 2004 the
President’s request was $11 billion below target.”<br><br>
AFFIRMATIVE ACTION – When the Supreme Court decided to rule on two
affirmative action cases involving the University of Michigan, one to
admit undergraduates and another for entry into law school, the Bush
Administration opposed both programs. The court struck down the
undergraduate plan but upheld the law school program. After the rulings,
Bush praised the court for “recognizing the value of diversity” and
announced that his administration favors race-neutral approaches. The
study notes, “The President’s comments mischaracterized the Court’s
holding, using the decision as a platform to promote race-neutral
alternatives and to defend the administration’s briefs, neither of which
matches his verbal support for diversity.”<br><br>
FAIR HOUSING – “The President shifted resources away from rent assistance
for the poor and toward home purchasing programs for minorities,” the
report says. “Although a worthwhile effort, the President’s ‘A Home of
Your Own Program’ is hampered by insufficient funding to relieve the
chronic affordable housing crisis.”<br><br>
JUDICIAL NOMINATIONS – The study notes that Bush’s critics accuse him of
packing the federal courts with Right-wing judges, some of them Black. It
observes, “…Race and gender alone do not guarantee support for civil
rights. Some of President Bush’s non-minority nominees hold views that
would limit the scope and strength of civil rights laws, as some of his
minority and female nominees.” <br><br>
FAITH-BASED INITITATIVES – Upon entering office, Bush pushed for
expansion of religious groups to receive federal funds. The study by the
U.S. Commission on Civil Rights observes, “Although the initiative
constitutes a retreat from civil rights, President Bush has consistently
presented it as an extension of civil rights to religious groups.”
<br><br>
HISTORICLALY BLACK COLLEGES – In 2002, Bush re-established the
President’s Board of Advisors initiative on Historically Black Colleges
and Universities. “The board recommended that 27 participating agencies
designate 10 percent of all money spent on higher education to HBCUs;
only the Department of Education has met the goal,” the report states.
“The board also is more than two years behind schedule in releasing
annual performance reports, rendering a government-wide evaluation of
HBCU programs difficult.” <br><br>
No amount of post-debate spinning can alter that record.<br><br>
George E. Curry is editor-in-chief of the NNPA News Service and
BlackPressUSA.com. His most recent book is “The Best of Emerge Magazine,”
an anthology published by Ballantine Books. Curry’s weekly radio
commentary is syndicated by Capitol Radio News Service (301/588-1993). He
can be reached through his Web site, georgecurry.com.</body>
</html>