<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META content="MSHTML 6.00.2745.2800" name=GENERATOR>
<STYLE></STYLE>
</HEAD>
<BODY bgColor=#00ffff>
<DIV><FONT size=2>
<DIV><FONT face=arial,helvetica><FONT size=2 PTSIZE="10"><FONT face=Verdana 
size=3>Turbulo writes:</FONT></FONT></FONT></DIV><FONT 
face=arial,helvetica><FONT size=2 PTSIZE="10"><FONT face=Verdana size=3></FONT>
<DIV><BR>These are the choices facing the new government in Uruguay. But there 
are also choices concerning how to respond to this dilemma. Vazquez--or Lula or 
any leftist politician who comes to power--would have to be pretty stupid indeed 
not to foresee an international capital strike in response to any serious 
redistributive measures before coming to office, and just as stupid not to have 
thought about a strategy for combating it, which would necessarily go beyond the 
arena of elections and legislative programs.<BR><BR>Lula lacked such strategy 
not because he was stupid, but because he was committed in advance to working 
within the electoral/parliamentary framework. This means, in effect, that he had 
already decided not to do anything to displease the US or its lending agencies. 
Vazquez's social-democratic economy minister, Danilo Astori, promises more of 
the same. "It's going to be just like Brazil," he says. This suggests that 
Vazquez's Broad Front operates on a similar method: engage in leftist rhetoric, 
in Vasquez's case promising to restore slashed social benefits, to get elected, 
and then back off, counseling "realism" in the face of "limited" choices. 
Post-election limitations were there before the elections. To talk about them 
only afterwards indicates a lack of seriousness about overcoming them in the 
first place.&nbsp;&nbsp;</DIV>
<DIV>------------------------------------------</DIV></FONT></FONT></FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2>What "strategy" did you have in mind to combat a capital 
strike? The only way to do&nbsp;so is to expropriate the bourgeoisie politically 
and economically, which means civil war and foreign intervention.&nbsp;Or print 
worthless paper money until an economic crisis and&nbsp;internal 
foreign-supported&nbsp;subversion brings&nbsp;your new government down. How far 
do you think Lula and Vasquez would get on this program? Or should they embark 
on a radical redistribution of power and property without first warning their 
supporters of the likely consequences? Even Chavez knows his limits, which are 
more elastic than most thanks to foreign capital's interest in Venezuelan oil. 
</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=2>Political leadership is about thinking things through to the 
end, and&nbsp;assessing the balance of forces, including the willingness of your 
base to do whatever it takes to win, and proceeding from there.&nbsp;When former 
revolutionaries become cautious government reformers, it's not because of a weak 
character or a newly-acquired taste for the good life or because they have 
illusions about the&nbsp;"parliamentary road", but because of their&nbsp;evolved 
assessment that they could not prevail in a revolutionary&nbsp;confrontation 
against their enemies, no matter how&nbsp;skilled their agitation&nbsp;or the 
heroism of their followers. Many of the former guerrillas and popular movement 
leaders who surround Lula and Vasquez came to that conclusion on the basis of 
many trials and a long and intimate connection with the masses which North 
American and West European radicals lack. The historic developments in the FSU 
and China, the decline of the international labour and socialist movement, and 
the&nbsp;growth of the capitalist world market, have also affected their 
thinking. It's easy to rush to judgement from an easy 
chair.&nbsp;&nbsp;</FONT></DIV>
<DIV><FONT size=2></FONT>&nbsp;</DIV>
<DIV><FONT size=2>MG</FONT></DIV></BODY></HTML>