<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=ISO-8859-1">
  <title></title>
</head>
<body text="#000000" bgcolor="#ffffff">
<br>
<br>
Jerry wrote:<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org"><!---->_Criteria
and Choice_<br>
  <pre wrap="">JM: Well if I don't agree with your criteria and think that your criteria
does harm to what is valuable in artistic creation -- then what can we do?
You seem to think that there is an agreed upon criteria on how to decide
good art is great art.  As I said to Chris, the very aspects of the
novelistic narrative art that he loves in Dostoevsky, I believe are anterior
to the art of the novel, and actually mar it's construction.  My criteria I
think is good and strong and rational.  It partially derives from my basic
visceral experience of the art of narration.</pre>
</blockquote>
<br>
it's not a matter of agreed upon criteria. it's a matter of truth. you
seem to believe that the only valid form of knowledge that yields truth
or certainty is positivist science. if so that is your ideological
blinder. the truth content of art exists (or fails to exist) in works
and can be revealed.&nbsp; it's still up to the critic to develop and
"prove" the extent of truth content of works and to demonstrate how
well the work&nbsp; organizes and manifests&nbsp; that truth content.&nbsp; once
revealed, denying it is akin to denying truth revealed through
scientific method.&nbsp; yes there is always a degree of uncertainty and
room for dispute, but it's not nearly anywhere near an "agree to
disagree" personal evaluation or isolated contest of individual
beliefs. .
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">

Again you seem to want to establish a science-like criteria of knowledge
about the judgment of art where there is simply is none that I can see.</pre>
</blockquote>
no, you are the one who is writing pages on science. you valorize
positivist method and deny that any other form of knowledge can produce
certainty.<br>
<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">
  </pre>
  <pre wrap="">

_Truth-Value or Experiential Value_?
JM: I don't see that works of art have any truth-value at all.  </pre>
</blockquote>
that would explain your inability to grasp what i'm writing (though the
problem may ultimately be by inability to communicate).&nbsp; if i
understand you clearly, your argument at times dogmatically insists
that there cannot be any agreed upon criteria for judging the merits of
artworks with any certainty. you say this for several reasons 1) only
scientific method permits valid assertions of truth claims or
certainty, 2) art is experienced by individuals and as such can never
be examined outside of personal experience of the works in question,
thus 3) any measure of artistic value is doomed to be an unprovable or
unverifiable claim.&nbsp; there are many marxist categories that address
this type of reasoning.&nbsp; reification and alienation come to mind.&nbsp; <br>
<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">In fact if
anything, in some works of art, it is the attempt that to have truth value
that mars them.  There is simply no truth value that I can see in the
beautiful open symmetry of the Parthenon [...]</pre>
</blockquote>
the truth value in this case would likely have something to do with how
greek forms express the impulse to freedom and democracy (regardless of
the reality of the greek polis) and the overcoming of savage nature
through human&nbsp; ingenuity.<br>
<br>
<br>
<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap=""><!---->[...] Your use the word "objective" to mean something like
"reality" or material reality and you also use it to mean "certainty."  And
you continually go back and forth between those uses.  </pre>
</blockquote>
is there some kind of problem with this? these two (plus several other)
meanings are always pregnant in language. if i stress one pole or the
other to try to achieve exactitude of meaning i'm being blind to the
dialectical and historical aspect of language. if i worked with that
goal in mind i would be dishonest at best and would have little hope of
ever understanding literature if not all forms of art. it is the very
tension between all the subtle contradictions inherent in words or
lines on a canvas that is the very stuff of art. and how works confront
and resolve those tensions are what yield truth content.<br>
<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">
[...]

There are criteria (conditional and contingent) of certainty in science.
There is no certainty of judgment in human experience in the same way. </pre>
</blockquote>
why do you continue to valorize science as a special and presumably
superior&nbsp; form of knowledge? <br>
<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">Again I think you are falling into the naturalistic fallacy, and confusing
the is/ought distinction.  Science can describe what is and so can some of
our rational arguments about how we judge art.  But judging art is always
about what I think should feel great, what ought to be, good, beautiful,
strong, compelling, etc.  </pre>
</blockquote>
it is you who are insisting on limiting art to individual judgment.
someone can say the mushroom cloud from a nuclear explosion is
beautiful to him. but what is the value of that judgment for exposing
either the political truth behind the detonation or for that matter the
science that makes the bomb possible.&nbsp; it's the same with discussions
of art. we have the tools to discuss artworks in a non-subjective
manner. you can choose to respond to artworks this way. that is your
prerogative much like my original metaphor that says someone can
believe in astrology if they so desire. but in neither case would such
a belief yield much in the way of revealing truth.<br>
<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">
JM: Oh great art can prop up the ruling class --- for example the Pantheon
--- as well as undermine it.  If this is part of your criteria then I not
only think it is wrong but detrimental to artistic creation.</pre>
</blockquote>
<br>
it's not part of my criteria. truth benefits an ascending ruling class
and undermines an established/declining one. art, as a conveyor of
truth&nbsp; functions in this way just as science can be used or abused at
various historical junctures. i never meant to suggest otherwise or
simplify the matter. it's part of the by-product of an off-the-cuff,
non-rigorous internet discussion that might lead you to believe i
wouldn't be aware of this.<br>
<blockquote type="cite"
 cite="mid200610031906.k93J69sj028016@infothecary.org">
  <pre wrap="">[...]I believe that
spreading knowledge of physics and mathematics and biology to the masses,
and showing how such thinking is creative and can be used to see life anew
is a radical act and part of a revolutionary message.  In this respect the
great civil rights leader Bob Moses has convinced me that simply teaching
mathematics to young children, teaching democratically and openly, can be
part of a revolutionary consciousness.</pre>
</blockquote>
<br>
then why would you bristle at the possibility that art can reveal
truth.&nbsp; would not this be a valuable knowledge to be spread as well?&nbsp;
it's a cheap shot to turn my words into a condemnation of science and
access to learning. if you read me with any closeness or sympathy,
you'd recognize that my issue is not with science per se but with 1)
how science is used by the ruling class at this point in time and 2)
how the valorization of positivism excludes and denigrates other forms
of knowledge - obviously to meet an ideological agenda. these uses of
science directly and indirectly trivialize the reception of and
understanding of art.&nbsp; the fact that you've prolonged this argument
shows how successful this agenda is.<br>
<br>
</body>
</html>