Why aren't you writing more econ stories!<br><br><div><span class="gmail_quote">On 11/27/06, <b class="gmail_sendername">Doug Henwood</b> &lt;<a href="mailto:dhenwood@panix.com">dhenwood@panix.com</a>&gt; wrote:</span><blockquote class="gmail_quote" style="border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; padding-left: 1ex;">
[Sometimes I wonder what planet these things are filed from. What<br>about the Dem party makes Greider thinks they're likely to listen to<br>any of this? Ankle-biting enforcers?]<br><br>&lt;<a href="http://www.thenation.com/docprint.mhtml?i=20061204&amp;s=greider">
http://www.thenation.com/docprint.mhtml?i=20061204&amp;s=greider</a>&gt;<br><br>The Nation - December 4, 2006<br><br>Watershed<br>by WILLIAM GREIDER<br><br>The Democratic Party was not really ready for this. Democrats have
<br>been in the wilderness so long--since Ronald Reagan launched the<br>conservative era twenty-five years ago--that older liberals began to<br>think it was a life sentence. Bill Clinton was the party's rock star;<br>he made people feel good (and occasionally cringe), but he governed
<br>in idiosyncratic ways that accommodated the right and favored small<br>gestures over big ideas. The party adopted his risk-averse style. Its<br>substantive meaning and political strength deteriorated further.<br><br>Then George W. Bush came along as the ultimate nightmare--even more
<br>destructive of government and utterly oblivious to the consequences.<br><br>The 2006 election closed out the conservative era with the voters'<br>blast of rejection. Democrats are liberated again to become--what?<br>Something new and presumably better, maybe even a coherent party.
<br><br>This is the political watershed everyone senses. The conservative<br>order has ended, basically because it didn't work--did not produce<br>general well-being. People saw that conservatives had no serious<br>intention of creating smaller government. They were too busy
<br>delivering boodle and redistributing income and wealth from the many<br>to the few. Plus, Republicans got the country into a bad war, as<br>liberals had decades before.<br><br>On the morning after, my 6-year-old grandson was watching TV as he
<br>got ready for school. He saw one of those national electoral maps in<br>which blue states wiped away red states. &quot;Water takes fire,&quot; he said.<br>Water nourishes, fire destroys. How astute is that? It could be the
<br>theme for our new politics.<br><br>With Democrats in charge of the House and the Senate, we can now<br>return to a reality-based politics that nourishes rather than<br>destroys. The party's preoccupation with &quot;message&quot; should take a back
<br>seat to &quot;substance&quot;--addressing the huge backlog of disorders and<br>injuries produced by conservative governance. This changeover will be<br>long and arduous. But at least it can now begin.<br><br>Republicans lost, but their ideological assumptions are deeply
<br>embedded in government, the economy and the social order. Many<br>Democrats have internalized those assumptions, others are afraid to<br>challenge them. It will take years, under the best circumstances, for<br>Democrats to recover nerve and principle and imagination--if they do.
<br><br>But this is a promising new landscape. Citizens said they want<br>change. Getting out of Iraq comes first, but economic reform is close<br>behind: the deteriorating middle class, globalization and its<br>damaging impact on jobs and wages, corporate excesses and social
<br>abuses, the corruption of politics. Democrats ran on these issues,<br>and voters chose them.<br><br>The killer question: Do Democrats stick with comfortable Washington<br>routines or make a new alliance with the people who just elected
<br>them? Progressives can play an influential role as ankle-biting<br>enforcers. They then have to get up close and personal with<br>Democrats. Explain that evasive, empty gestures won't cut it anymore.<br>Remind the party that it is vulnerable to similar retribution from
<br>voters as long as most Americans don't have a clue about what<br>Democrats stand for.<br><br>The first order of business is taking down Bush. The second front is<br>the fight within the Democratic Party over its soul and sense of
<br>direction. These are obviously intertwined, but let's start with Bush<br>and how Democrats can contain his ebbing powers. This is not a<br>philosophical discussion. Events are already moving rapidly.<br><br>Everyone talks up postelection bipartisanship, and voters are weary
<br>of partisan cat fights. But that doesn't mean selling them out to get<br>along with the other party. If Bush wants compromise, let him start<br>by promising not to nominate any more hard-right-wingers to the<br>federal judiciary. Harry Reid, the new Senate majority leader, could
<br>respond by promising not to confirm any nominees if Bush doesn't keep<br>his word.<br><br>The tables are turned now. Democrats will control the pursestrings of<br>government. Beyond keeping post offices open, they can kill anything
<br>Bush proposes. They have the high ground, but they can now also be<br>blamed for what goes wrong. For the first time in a dozen years,<br>Democrats have the power to alter the governing fundamentals.<br><br>Ending the war cannot be compromised. Voters want out &quot;now,&quot; as soon
<br>as possible. They did not endorse a couple more years of US<br>occupation, many more lost lives and wasted billions. If Democratic<br>leaders get that wrong, it becomes their war too, and Americans will<br>not be forgiving. A coherent alternative that deserves bipartisan
<br>support may emerge from the Baker-Hamilton group. But, if not,<br>Democrats should be principled critics and draw up their own road map.<br><br>Let Iraqis decide their own fate. Telling them to split up into three<br>
parts sounds like more colonialist intervention. Iraqis are robbed of<br>true sovereignty as long as occupying Americans are present.<br>Democrats can come up with a plausible timetable for withdrawal,<br>accompanied by rational foreign-policy steps like direct talks with
<br>Iran and other Middle Eastern powers to defuse the sectarian violence<br>and to arrange a manageable exit for the US military.<br><br>Congress cannot command troops, but it has enormous leverage to coax<br>and prod Pentagon policy through appropriations and other
<br>legislation. Cutting off funds in the midst of war is not going to<br>happen--it never has in US history--but the military itself could<br>become a valuable source of strategic ideas, both in hearings and<br>through back-door communications. Bush's promised &quot;victory&quot; in Iraq
<br>is not an option.<br><br>The Pentagon, in fact, is especially vulnerable to Congressional<br>pressure, because its spending is scandalously out of control.<br>Rumsfeld allowed it, and the services took advantage of his open
<br>checkbook. Emergency &quot;war&quot; spending is headed toward $507 billion and<br>covers numerous projects with no relevance to Iraq or Afghanistan.<br>House and Senate committees can force out the facts and expose this
<br>outrage now. If they don't, it will haunt them later when they try to<br>reduce federal deficits.<br><br>When Democrats take up their commitment to reducing Bush's budget<br>deficits, they face a big problem up front. The economy is heading
<br>toward recession. Shrinking federal deficits would only make things<br>worse. Dems need to back off that pledge and consider stimulative<br>spending instead.<br><br>They can look for money elsewhere. One promising source lies in the
<br>many investigations and hearings Senate and House committees are<br>planning to expose war-profiteering--Halliburton's no-bid contracts,<br>obscene subsidies and tax breaks for Big Oil and Big Pharma, the rank<br>corruption that has essentially looted government programs. Properly
<br>managed, these inquiries can produce popular anger and demands for<br>recovering the public capital carried off by private interests.<br><br>The straightforward way to achieve this is taxation. For three<br>decades, Washington has been cutting taxes for corporate and
<br>financial interests, not to mention the wealthy. Democrats have to<br>find ways to stop intoning this conservative tax-cutting mantra by<br>showing that government has been robbed and ordinary families are the<br>losers. Will voters be upset that Democrats are recovering public
<br>money by raising taxes on the plunderers? I think they will cheer.<br><br>Representative Charles Rangel, the next chair of the House Ways and<br>Means Committee, has said he will not attempt to repeal Bush's<br>outrageous tax cuts for the wealthy--but instead let them expire in
<br>2010. That kills estate-tax repeal and puts other measures in<br>terminal jeopardy. Democrats should go on the offense and develop a<br>tax-shift strategy that increases taxes on corporations and capital<br>in order to finance tax relief for struggling families, middle-class
<br>and below. Last-Ditch Bush may veto this, but let's see how many<br>nervous Republicans vote against it.<br><br>All this depends, however, on the question of whether Democrats have<br>the stomach for a fight, not only with Bush and the GOP but with the
<br>business and financial interests that underwrite both parties. We<br>don't know yet, but a test case may come soon. Corporate leaders,<br>investment bankers and the insurance industry are lobbying to gut the<br>modest regulations enacted after Enron and to disable investor
<br>lawsuits against fraud on Wall Street and in corporate boardrooms.<br><br>Which side will Democrats be on? In the 1990s leading senators<br>supported big money against the interests of injured investors,<br>including pension funds. Deviating Democrats included Chris Dodd, Joe
<br>Lieberman, Charles Schumer and Joe Biden, to name a few. If they are<br>on the wrong side this time, voters should hear about it.<br><br>This tension between liberal economic values and the center-right<br>economics of Clinton is the party's great divide. Clintonistas-in-
<br>waiting--awaiting Hillary's White House--still dominate party affairs<br>in Washington. But the facts have changed. Voters expressed their<br>contempt for Republicans in 2006. They did not suggest they want the<br>same behavior from Democrats.
<br><br>Is the new Congress reflected in economic populists like Senator-<br>elect Jim Webb of Virginia and free-trade critics like Senator-elect<br>Sherrod Brown? Or pro-gun, antiabortion conservatives from the South<br>
and Midwest who might pull the party rightward? Both before and after<br>the election, major media, led by the New York Times and Washington<br>Post, repeatedly emphasized that no leftward ideological shift would<br>occur, because Democrats are moving rightward. This was bogus, way
<br>too simplistic. It overlooked the fact that 100 or more candidates<br>ran aggressively on liberal or populist economic issues--against<br>unregulated free trade and the offshoring of American jobs, against<br>special interests, corporate excesses and social abuses. The Blue Dog
<br>and New Democrat caucuses will expand, but the Progressive Caucus<br>will, too, and will remain the largest--at seventy-one members.<br><br>The spin originated with DLC types, and a principal source was<br>Representative Rahm Emanuel, chair of the Democratic Congressional
<br>Campaign Committee, who recruited many of the candidates. &quot;Emanuel<br>and other top Democrats told their members they cannot allow the<br>party's liberal wing to dominate the agenda next year,&quot; the Post<br>reported. If Speaker Nancy Pelosi intends to be in charge, she might
<br>not want Representative Emanuel standing at her back.<br><br>The party's ideological debate is under way privately at a more<br>serious level. Robert Rubin, the influential former Treasury<br>Secretary and executive chair at Citigroup, launched the Hamilton
<br>Project this past spring to head off the rising rebellion within<br>party ranks against corporate-led globalization. He is proposing<br>various measures, but holds fast to &quot;free market&quot; principle: Don't<br>interfere with the global markets and multinationals.
<br><br>Organized labor has taken up Rubin's invitation to talk and is<br>countering with its ideas for fundamental reforms. Labor leaders do<br>not expect to change Rubin's mind. Their objective is to show<br>Democratic incumbents that they are caught in a serious bind--between
<br>their injured voters and multinational investment bankers. Democrats<br>will have nothing meaningful to say to them as long as the party<br>adheres to the economic orthodoxy. They need debate and an aggressive<br>agenda that stanches the bleeding for Americans and saves the global
<br>system by reforming it.<br><br>Nancy Pelosi has the power to break through the risk-averse habits.<br>She and liberal allies like Representative George Miller are playing<br>shrewd, not reckless politics. But the Democrats don't have forever
<br>to establish bona fides with the electorate. A year from now, if the<br>party looks like the same old timid crowd, Democrats will be in<br>trouble of their own making.<br><br>This is where activists can develop influence inside Congress. They
<br>have to work on persuading Pelosi, Reid and key House and Senate<br>chairs to take the larger risks. The breadth of the Democratic<br>victory gives them license to push a more ambitious agenda. The weak<br>public regard for Democrats gives them an incentive. The House-Senate
<br>majorities enable the party to pass a lot of urgent progressive<br>reforms--regulating global warming, for example--that may not become<br>law but would create forward momentum and draw &quot;nay&quot; votes from<br>reactionary Republicans.
<br><br>Progressives must develop an inside-outside strategy that engages<br>this new Democratic Congress intimately while it rallies citizens at<br>large to add their voices, too. This is going to be a hard, long<br>struggle. Turning around a political party and politics isn't
<br>accomplished in one or two election cycles.<br><br>But some newly elected Democrats found a smart formula in 2006. Talk<br>to people about their lives and really listen to what people, not<br>polls, say. Then offer solutions, not just rhetoric, that might work.
<br>If they learn to do this conscientiously, pretty soon Democrats might<br>begin sounding like a political party.<br>___________________________________<br><a href="http://mailman.lbo-talk.org/mailman/listinfo/lbo-talk">
http://mailman.lbo-talk.org/mailman/listinfo/lbo-talk</a><br></blockquote></div><br>